اصطلاح رپورتاژ به مقاله، صفحه وب یا ویدیویی اطلاق میشود که به گونهای طراحی شده است که شبیه یک مقاله، ویدیو یا صفحه وب معمولی به نظر برسد، اما در واقع یک تبلیغ پولی باشد. هدف اصلی رپورتاژ، بازاریابی برای محصولات یک شرکت، ارتقای شهرت و مشهور شدن یک شرکت و ارتقای دیدگاه ها نسبت به آن شرکت است حتی اگر آن رپورتاژ حاوی اطلاعات مفیدی باشد. شرکتهای رسانهای اصلی که رپورتاژ ها را منتشر میکنند، باید حتما در رپورتاژ ها عنوان تبلیغ را ذکر کنند تا کاربران دچار اشتباه نشوند.
رپورتاژ چیست ؟
رپورتاژ آگهی معادل واژه Advertorial ( ترکیبی از دو واژه Advertisment و Editorial) است و به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری به مخاطبان عرضه میشود. به صورتی که در نگاه اول، خواننده چندان درگیر تبلیغاتی بودن آن نمیشود و آن را به شکل یک محتوای مصرفی میبیند. رپورتاژ آگهی یک تبلیغ پولی است که شبیه به یک مقاله، ویدیو یا صفحه وب طراحی شده است. یک آگهی تبلیغاتی ممکن است حاوی اطلاعات مفیدی باشد اما هدف نهایی آن، تبلیغ یک محصول است. تبلیغات می توانند تعامل موثری با خواننده ایجاد کنند و از تبلیغات معمولی که چشمک میزنند یا در آن واحد ظاهر می شوند، موثرتر باشند.
تاثیرات رپورتاژ ها اگر بیش از حد شبیه یک تبلیغ به نظر برسند از بین میرود و کاربران تمایلی به خواندن آنها نخواهند داشت. لازم به ذکر است رپورتاژ آگهی صرفا در دنیای وب خلاصه نمی شود و در هرجایی می توان نمونه ای از رپورتاژ آگهی را مشاهده کرد. به عنوان مثال زمانی که مجری تلویزیونی در میان صحبت هایش تبلیغ محصول یا خدماتی را می کند، نوعی رپورتاژ آگهی محسوب می شود. فرم اینترنتی رپورتاژ، شبیه به نوع چاپی آن است. اما از آنجایی که اینترنت قدرت مانور بسیار بالایی برای تولید محتوای چند رسانهای دارد می توان از تکست، صدا، تصویر و ویدئو به صورت همزمان در آن استفاده کرد که نتایج بهتری را حداقل در سطح وب، در بر خواهد داشت.
چرا رپورتاژ آگهی ؟
رپورتاژ ها یک انحراف شدید نسبت به تبلیغات سنتی هستند زیرا بر شعارهای جذاب، مدلهای جذاب یا موسیقی شاد متکی نیستند. در عوض، آنها اطلاعات مفیدی را منتقل می کنند و در هنگام خواندن، حس خوبی را به خواننده منتقل می کنند. از آنجایی که آگهیدهندگان میتوانند اطلاعات مفید و جالبی را ارائه دهند، کاربران ممکن است بیشتر از تبلیغات سنتی به آنها توجه کنند. رپورتاژ ها همچنین این فرصت را فراهم میکنند که اطلاعات بسیار بیشتری در مورد مزایای یک محصول یا خدمات نسبت به تبلیغات سنتی که از عکس ها و ویدیو های نهایتا چند دقیقه ای استفاده میشد، به کاربران بدهید.
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد رپورتاژ آگهی ها میتوانند از تبلیغات نمایشی سنتی، حداقل در وب و دستگاههای تلفن همراه موثرتر واقع شوند. بسیاری از نشریات برای جلوگیری از گمراه کردن خوانندگان، نشان “تبلیغ” را در کنار رپورتاژ ها درج می کنند. رپورتاژ ها در کنار محتوای معمولی نشریه یا به عنوان مکمل آن منتشر میشوند. برخی از نشریات نیز رپورتاژ چاپ نمی کنند.
ظاهر و ساختار رپورتاژ آگهی ها
همانند تبلیغات سنتی، زمانی که شرکتها از رپورتاژ آگهی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده میکنند، باید مطمئن شوند که رپورتاژ دارای لحن و محتوای مناسب برای مخاطبان خواننده است. بنابراین تبلیغی که در یک مجله مالی یا در یک سایت خبری علمی منتشر می شود، لحن متفاوتی نسبت به تبلیغ در یک مجله مشهور مدلینگ خواهد داشت.
رپورتاژ ها معمولاً از سبک، ظاهر و نوشتار دیگر مقالات وبسایت/نشریه در نحوه نوشتن سرفصل ها، نوع فونت استفاده شده، طرح بندی و تصاویر تقلید می کنند. آنها اغلب با گفتن داستانی که بر روی مشکلات یا ترس های خواننده تمرکز دارد، خواننده را جذب می کنند و سپس توضیح می دهند که چگونه یک محصول یا خدمات می تواند آن مشکل / ترس را حل کند. آگهی تبلیغاتی اغلب با فراخوانی به عمل خاتمه می یابد که به خواننده اطلاع می دهد چگونه و کجا محصول یا خدمات را خریداری کند.
۷ نکته مهم برای نوشتن رپورتاژ
نکات زیادی برای نوشتن یک رپورتاژ موفق وجود دارد که ۷ مورد از مهمترین های آنها در زیر برای شما ذکر شده است. حتما در هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی این نکات را رعایت کنید تا رپورتاژ موفقی داشته باشید.
۱ _ عنوان رپورتاژ آگهی
زمانیکه رپورتاژ آگهی شما، در یک روزنامه، مجله و یا سایت منتشر میشود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار میگیرد. اما مشکل این موضوع چیست ؟ مشکل این است که زمان و انرژی خواننده محدود است و برای اینکه حاضر شود وقت خود را صرف خواندن رپورتاژ شما کند، باید توجه اش را جلب کنید. به همین علت عنوان رپورتاژ آگهی باید ترغیب کننده و جذاب باشد تا مثل یک قلاب خواننده را صید کرده و به درون نوشته بکشد. پس در اولین قدم یک عنوان جذاب و تاثیر گذار برای رپورتاژ خود انتخاب کنید.
عناوینی مانند : ” آخرین محصول شرکت فلان که نیمی از مشکلات شما را حل میکند” انگار دارد فریاد میزند که من، یک متن تبلیغاتی هستم. در مقابل عنوانهایی مثل : ” ۹ روش برای افزایش فروش” وجود دارند. این عنوانها خیلی سریع توجه خواننده را جلب میکند و خواننده را به درون خود جذب می کنند.
۲ _ رعایت اصول سئو و محتوای یکتا
محتوایی که قرار است به عنوان رپورتاژ آگهی منتشر کنید، حتما باید اصول سئو را رعایت کرده باشد در غیر اینصورت هرچقدر هم که لینکسازی انجام دهید و محتوای خوبی تولید کنید، اگر سئو شده نباشد، کمک چندانی نمیتواند به شما کند. نکته دیگری که لازم به ذکر است این است که اگر در چند وبسایت قصد انتشار رپورتاژ اگهی دارید، در تمامی وبسایت ها از یک متن استفاده نکنید و برای هر کدام از ناشران، یک رپورتاژ خاص و یکتا بنویسید.
۳ _ استفاده عاقلانه از ادویه ها
برخی از رپورتاژ های آگهی، شامل تعداد زیادی عکس و نمودار هستند و جای کمی را به متن اختصاص می دهند. در حالی که شاید در ظاهر، این ایده خوبی به نظر برسد و یا به نظر برسد که خواندن متون آن راحت تر است، اما اساسا می توان گفت تاثیر رپورتاژ را بر باد داده اند. اگر قصد دارید از رپورتاژ آگهی فقط به عنوان یک نمایش عکس و یا ویدیو استفاده کنید می توانید از تبلیغات معمولی بهره ببرید. به عبارتی شما می بایست در استفاده از محتوای تصویری هوشمند بوده و از هر نوع محتوا ها، به اندازه کافی و نه زیاد تر استفاده کنید.
۴ _ قانون ۳۰/۷۰
قانون ۳۰/۷۰ به این منظور است که ۷۰ درصد محتوای شما باید برای مخاطب، مفید باشد و ۳۰ درصد آن جنبه تبلیغاتی داشته باشد. این قانون، قانونی است که وقتی شما در حال نوشتن یک متن رپورتاژ هستید نیز باید رعایت کنید. شما نباید از همان کلمه اول، فقط به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید و مثل فروشنده های پول دوست رفتار کنید، بلکه باید بعد از جلب اعتماد مشتری در طول مقاله، پیشنهاد خود را صادقانه ارائه دهید.
۵ _ به رسانه منتشر کننده دقت کنید.
گزارش شما در رسانه خاصی منتشر خواهد شد. بنابراین درک مخاطبان این رسانه، سیاست های تبلیغاتی آن، لحن و فضای مقالات آن و کاربران این رسانه بسیار مفید واقع خواهد شد. درک مخاطبان رسانه، خود به شما کمک می کند محتوای جذاب تری بنویسید که تأثیر بیشتری بر مخاطبان آن رسانه خواهد داشت. پس از آشنایی با سیاست های تبلیغاتی رسانه و رعایت آنها، رپورتاژ شما بلافاصله و در اولین بار پذیرفته شده و بدون اتلاف وقت تاثیر خواهد کرد. هنگامی که لحن رسانه را چک می کنید، رپورتاژ شما نیز به حال و هوای رسانه نزدیک می شود و احتمال بیشتری برای پذیرفته شدن توسط مخاطبان وجود خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که رپورتاژ خود را در رسانه هایی که مخاطبان آنها با کسب و کار شما مرتبط هستند منتشر کنید.
۶ _ کال تو اکشن
درخواستی که از مخاطب خود می کنیم، فراخوانی برای اقدام یا همان Call To Action نامیده می شود. درخواست می تواند به شکل یک دکمه، یک عبارت یا هر شکل دیگری باشد. حتی اگر منحصر به فردترین گزارش دنیا را هم بنویسید، تمام تلاش شما بیهوده خواهد بود. مگر اینکه خواسته واضح و مشخصی از مخاطب خود داشته باشید و مسیری را به آنها نشان دهید. این به چه معنی است ؟ یعنی در پایان ارائه باید به وضوح به مخاطبان خود بگویید که چه کاری باید انجام دهند.
به عنوان مثال، برای مشاوره با ما تماس بگیرید یا برای خرید یک محصول از وبسایت ما بازدید کنید. برای تأثیرگذاری بیشتر، می توان این درخواست را در قالب یک پیشنهاد جذاب و متقاعدکننده مطرح کرد. به عنوان مثال، یک کوپن تخفیف. فقط به ارائه پیشنهادات خاص توجه داشته باشید. مثلا محدود کردن کد تخفیف به یک دوره خاص (تا پایان هفته) یا یک تعداد خاص (۳۰ نفر اول).
۷ _ داستان بگویید
لازم به ذکر است منظور از داستان گویی در رپورتاژ آگهی، داستان های هزار و یک شب یا دیگر داستان ها نیست. اما می توان از طرفی داستان های تبلیغاتی را به آنها تشبیه کرد. اما از چه نظر ؟ از نظر سرگرم کننده بودن و جذاب بودن داستان ها. شما باید طبق قانون ۳۰/۷۰ ، ۷۰ درصد رپورتاژ خود را به داستان گویی اختصاص دهید. به عنوان مثال از تجربیات شخصی خود بگویید، از آمار ها و ارقام استفاده کنید. پیشنهاد های جذاب به کاربران ارائه بدهید و از این دسته از موارد استفاده کنید. به هیچ عنوان داستان را کنسل کننده نکنید.
جمع بندی
اگر در گذشته رپورتاژی نوشته اید که تاثیر مثبتی نداشته، حتما به نکات بالا نگاهی بیندازید و آنها را در رپورتاژ های آینده رعایت کنید. در این مقاله صرفا ۷ نکته مهم ذکر شد اما می توان نکات بیشتری نیز ذکر کرد و برای هر کدام مقاله ای نوشت. بصورت کلی سعی کنید تمامی موارد را تا حد قابل قبولی رعایت کنید و از فرصت خود به خوبی استفاده کنید. هدف نهایی از رپورتاژ آگهی به طور کامل برای ما مشخص است. ما میخواهیم مقالهای بنویسیم که حتی وقتی برچسب تبلیغات، نام برند و اطلاعات تماس را از آن حذف کردیم، همچنان حرفی برای زدن داشته باشد. منظور را به مخاطب برساند، مخاطب را جذب کند و برای او مفید باشد.
احمدی
مقاله خوبی بود.