۰
(۰)

ظاهر بصری وب‌سایت معمولاً اولین چیزی است که وقتی به یک صفحه جدید می‌رسیم، متوجه می‌شویم، حتی قبل از اینکه تیتر اصلی را بخوانیم. در حالی که سایت‌های گذشته عمدتاً بر عملکرد و اطلاع‌رسانی تمرکز داشتند، رقابت امروزه بسیار شدید است و بازدیدکنندگان بسیار پرتوقع‌تر هستند.

خبر خوب این است که برای بهره‌مندی از یک وب‌سایت بصری خیره‌کننده، نیازی نیست طراح وب باشید. بسیاری از راه‌حل‌های محبوب ساخت سایت با قالب‌های از پیش ساخته خود ارائه می‌شوند و فقط مسئله پیدا کردن مناسب‌ترین آن برای پروژه شماست.

موضوع امروز ما قالب‌های وردپرس است – اینکه چه هستند، چگونه یکی را نصب کنیم و چگونه قالب وب‌سایت‌های مبتنی بر وردپرس را پیدا کنیم.

قالب وردپرس چیست؟


قالب وردپرس مسئول ظاهر وب‌سایت شما، سبک بصری و ساختار کلی آن است. این اساساً گروهی از فایل‌هاست که شامل گرافیک‌های مختلف، استایل‌شیت‌ها و کد برنامه‌نویسی است.

قالب‌های وردپرس بسیار بیشتر از تعیین ظاهر صفحه شما کار می‌کنند. آنها اغلب کنترل جزئیات دقیق و عملکردهایی را می‌دهند که می‌توانند کاملاً نحوه احساس و رفتار وب‌سایت شما را تغییر دهند. قالب‌ها بخش جدایی‌ناپذیر ارائه برند شما هستند و می‌توانند به راحتی به شما کمک کنند تا تجربه کاربری، عملکرد صفحه و حتی سئو را بهبود بخشید.

قالب وردپرس شما اغلب شامل موارد زیر است:

– سبک بصری کلی برای وب‌سایت شما
– سبک‌های مختلف برای صفحات و پست‌های مختلف
– جایگذاری ویجت
– فونت‌ها
– رنگ‌ها

و این فقط یک تنظیم اولیه است. بسیاری از راه‌حل‌های قالب چندمنظوره می‌توانند فراتر از سطح کنترلی که بر طراحی سایت وردپرس خود دارید، عمل کنند.

انتخاب بهترین قالب وردپرس

همانطور که می‌توانید تصور کنید، انتخاب قالب وردپرس مناسب یک فرآیند ذهنی است و می‌تواند بسته به نیازها، هدف یا ترجیحات سبک شما بسیار متفاوت باشد.

با این حال، نکات مفیدی وجود دارد که ارزش به یاد سپردن دارند:

۱. فهرستی از ویژگی‌های مورد نیاز خود تهیه کنید – قالب‌های مختلف وردپرس شامل عملکردها و گزینه‌های سفارشی‌سازی متفاوتی هستند. برخی انعطاف‌پذیرتر از دیگران هستند اما ممکن است از نظر ویژگی‌ها کمتر ارائه دهند. قالب خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام ویژگی‌های مورد نیاز شما را دارد و به اندازه کافی با آن راحت هستید.

۲. به عملکرد سایت خود توجه کنید – ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که به دنبال یک راه‌حل همه‌کاره بروید که تمام جذابیت‌ها و ویژگی‌های فانتزی را که می‌توانید تصور کنید، داشته باشد. اما این مزایا اغلب با قیمتی همراه هستند و آن قیمت اضافه بار سرور میزبانی و کند شدن وب‌سایت شماست. یک قالب وردپرس سبک انتخاب کنید یا یکی که بتوانید برای بهترین عملکرد بهینه کنید.

۳. پاسخگویی موبایل ضروری است – حتی اگر قالب‌های مدرن وردپرس اغلب برای نمایش خوب در تمام صفحه‌نمایش‌ها بهینه شده‌اند، هنوز هم می‌توانید هزاران مورد دیگر پیدا کنید که باید تغییرات اضافی را برای سازگاری با موبایل انجام دهند. سال ۲۰۲۱ است و شما نمی‌توانید کاربران گوشی هوشمند و تبلت خود را نادیده بگیرید.

۴. نظرات کاربران را بررسی کنید – نظرات مشتریان راه عالی دیگری برای اطمینان از ارزشمند بودن قالب انتخابی شما برای زمان (و شاید پول) شماست. اگرچه ممکن است در چنین نظراتی تعصب وجود داشته باشد، اما می‌توانند به شما ایده کلی خوبی از نحوه عملکرد قالب و محبوبیت آن در میان جامعه وردپرس بدهند.

۵. اطمینان حاصل کنید که قالب فعال و به خوبی پشتیبانی می‌شود – استفاده از یک قالب وردپرس که به طور فعال توسعه و پشتیبانی نمی‌شود، معنای چندانی ندارد. بسیاری از توسعه‌دهندگان پیش می‌روند و یک پروژه رها شده به سادگی به این معنی است که در صورت برخورد با هر مشکلی نمی‌توانید به کمک خارجی اعتماد کنید. آیا آماده‌اید از چنین فرصتی صرف نظر کنید؟

۶. فقط از بازارهای رسمی استفاده کنید – ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که به دنبال یک قالب رایگان خیره‌کننده بروید که پس از یک جستجوی تصادفی در گوگل پیدا کرده‌اید، اما چنین طرح‌هایی می‌توانند مشکلات زیادی را در آینده به همراه داشته باشند. از درهای پشتی هکرها گرفته تا خطاهای غیرمنتظره و عدم پشتیبانی – شما بسیار بهتر است که به سراغ یک قالب از یک منبع معتبر بروید. بازارهای محبوب وردپرس شامل ThemeForest، Envato و TemplateMonster هستند.

چگونه می‌توانیم قالب یک وب‌سایت وردپرس را پیدا کنیم؟

وب‌سایت‌های زیبا می‌توانند به عنوان الهام‌بخش عمل کرده و ایده‌های عالی برای طراحی صفحه خودمان به ما بدهند. خوشبختانه، کد وردپرس به راحتی قابل شناسایی است، بنابراین مگر اینکه سایتی که بررسی می‌کنید تغییرات شدید سفارشی‌سازی شده باشد، باید بتوانید قالب اصلی آن را تشخیص دهید.

روش آسان شما این است که از برخی ابزارهای شخص ثالث که به صورت آنلاین در دسترس هستند، استفاده کنید. همه این ابزارها رایگان هستند و بینش‌های ارزشمندی درباره فناوری پشت یک وب‌سایت ارائه می‌دهند. راه‌حل‌های محبوب شامل BuiltWith و Gochyu هستند، اما می‌توانید از ابزارهای متمرکز بر وردپرس مانند IsItWP، ScanWP و WPThemeDetector نیز استفاده کنید.

اگر احساس ماجراجویی می‌کنید، همیشه می‌توانید به روش دستی اقدام کنید. برای این کار، روی صفحه‌ای که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید، راست‌کلیک کرده و گزینه View Page Source را انتخاب کنید.

سعی کنید فایلی به نام styles.css را پیدا کنید. مثالی از چیزی که به دنبالش هستید:

 

<link rel='stylesheet' id='themename_style-css' href='http://example.com/wp-content/themes/theme-name/style.css?ver=1.1.47' type='text/css' media='all' />

شما می‌توانید به طور مستقیم روی این URL کلیک کنید تا فایل را باز کنید. پس از ورود، باید اطلاعات دقیقی درباره قالب، نام آن، نویسنده، توضیحات و غیره پیدا کنید. اینجا یک مثال است:

Theme Name: Example Theme
Theme URL: http://www.example.com/
Description: Example Theme is a Child Theme Built on Genesis Framework.
Author: Mr. Example
Author URI: https://mrexample.com/
Template: genesis

نصب قالب وردپرس خود

حالا که قالب جدید وردپرس خود را انتخاب کرده‌اید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه آن را نصب کنید. دوباره، وردپرس به شما کمک می‌کند تا این فرآیند را به حداکثر سادگی برسانید.

نصب قالب وردپرس از طریق داشبورد

دایرکتوری قالب وردپرس.org مخزن رسمی و معتبرترین منبع برای قالب‌های وردپرس است. پیکربندی یکی از طرح‌های موجود از سایت تنها با چند کلیک ماوس انجام می‌شود.

۱. به داشبورد وردپرس خود وارد شوید.
۲. از منوی سمت چپ به Appearance -> Themes بروید.

شما در اینجا فهرستی از قالب‌ها را مشاهده خواهید کرد و یک دکمه “افزودن قالب جدید” در بالای آن‌ها وجود دارد.

یک قالب را انتخاب کنید و از دکمه “پیش‌نمایش” استفاده کنید تا ببینید چگونه به صورت تمام‌صفحه به نظر می‌رسد.
اگر احساس می‌کنید قالب مورد نظر خود را پیدا کرده‌اید، روی دکمه “نصب” کلیک کنید.

مهم: بسته به قالب، ممکن است اقدامات اضافی برای فعال‌سازی کامل آن لازم باشد. نمونه‌ها شامل دانلود افزونه‌های خاص یا پر کردن صفحات با محتوای نمونه است.

نصب قالب وردپرس از طریق FTP

اگر طرحی از یک منبع خارجی را می‌پسندید، می‌توانید به راحتی با استفاده از یک کلاینت FTP آن را در نصب وردپرس خود استفاده کنید. مراحل به شرح زیر است:

۱. قالب را دانلود کنید. معمولاً یک فایل آرشیو واحد است.
۲. با استفاده از اعتبارنامه‌های FTP خود به سرور وب متصل شوید.
۳. پوشه /wp-content/themes/ را پیدا کنید.
۴. آرشیو قالب خود را استخراج کرده و پوشه آن را به این مکان آپلود کنید.
۵. حالا به داشبورد وردپرس خود بروید، به بخش Appearance -> Themes.
۶. اکنون باید قالب وردپرس تازه آپلود شده خود را در کاتالوگ ببینید.

نتیجه‌گیری

یافتن قالب وردپرس مناسب یک وظیفه ضروری برای پروژه جدید شماست، اما خوشبختانه گزینه‌های شگفت‌انگیز زیادی در سراسر وب دارید. بگذارید تخیل شما آزاد شود و یکی از هزاران قالب موجود را امتحان کنید تا بازدیدکنندگان خود را شگفت‌زده کنید. هر جزئیات کوچک را سفارشی کنید تا نتیجه‌ای را که افتخار می‌کنید به جهان نمایش دهید، به دست آورید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.