مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارید، بهینه سازی وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل و ترافیک، یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای موفقیت کسب و کارتان انجام دهید. شما می توانید با استراتژی ها و راهکارهای مناسب، وب سایتی را طراحی کنید که در دراز مدت، نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم چندین روش آزمایش شده و معتبر را برای بهینه سازی یک وب سایت بیان کرده و به توضیح آنها بپردازیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

راه های بهینه سازی نرخ تبدیل و افزایش ترافیک

10 روش بهینه سازی نرخ تبدیل و افزایش ترافیک وبسایت

۱) بهینه سازی محتوای وبسایت

وقتی صحبت از SEO برای وب سایت ها می شود، محتوا بیشترین اهمیت را دارد. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما برای موتورهای جست و جو، کاملا بهینه شده است. استفاده کردن از کلمات کلیدی، قالب بندی مناسب و ارائه ی مطالب ارزشمند و جذاب، محتوای وب سایت شما را بهینه می کند. محتوای وب سایت شما، باید از بهترین کیفیت برخوردار باشد. یعنی به خوبی نوشته شده باشد، خواندن آن ساده باشد و با مخاطبان شما نیز مرتبط باشد.

۲) گرفتن بک لینک

الگوریتم گوگل، هنگام تعیین کردن محل قرار دادن یک وب سایت در لیست رتبه بندی ها، چندین عامل را در نظر می گیرد که کمیت و کیفیت بک لینک ها از جمله مهم ترین عوامل می باشند. هر چه لینک های بیشتری از منابع معتبر و مرتبط با سایت خود داشته باشید، اعتبار دامنه ( DA ) شما بالاتر خواهد رفت. با رشد اعتبار دامین، ترافیک طبیعی و ترافیکی که لینک هایتان به وجود می آورند نیز به نسبت افزایش می یابند.

۳) بهینه سازی زمان بارگذاری وبسایت

آیا تا به حال بیشتر از ۱۰ ثانیه برای لود یک صفحه وب صبر کرده اید ؟ مسلما کسی به مدت ده ثانیه برای لود یک وبسایت صبر نمی‌کند. زمان بارگذاری وب سایت شما برای بهینه سازی آن، بسیار ضروری است. مهم است که وب سایتتان، سریع باشد و خوب کار کند. وب سایتی که بارگذاری آن خیلی آهسته انجام شود، قطعاً باعث دلسرد شدن مشتریان شده و این امر، باعث نرخ پرش بالاتر و نرخ تبدیل ( بازدید کنندگان ) کمتر می شود. شما می توانید از طریق ذخیره کردن، فشرده سازی فایل ها و طراحی ساختار ساده صفحات، زمان بارگذاری وبسایت خودتان را بهینه کرده یا آن را کاهش دهید.

۴) استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی

روزهایی که تنها شما به سادگی یک محتوای عالی تولید می کردید به پایان رسیده اند. اگر می خواهید رتبه ی وب سایتتان را بهبود دهید، رسانه های اجتماعی می توانند کمک زیادی به شما بکنند. شما می توانید با به اشتراک گذاشتن لینک های وب سایتتان در رسانه های اجتماعی، وب سایتتان را در معرض دید عموم قرار دهید. توییتر، برای لینک های کوتاه، سریع و جذاب، بهترین گزینه است. از سوی دیگر، پینترست و اینستاگرام که به شدت بر محتواهای بصری متکی هستند، یک راه بازاریابی خوب برای شرکت های بین المللی ( B2C ) فراهم می کنند.

۵) اهمیت طراحی وبسایت

طبق تحقیقات آزمایشگاه فناوری ترغیبی استنفورد، ۴۶ درصد از کاربران، بیشترین اهمیت را به طراحی وب سایت (از جمله مجموعه رنگ های انتخابی، پیمایش سایت، اندازه ی فونت و چیدمان) به هنگام تصمیم گیری در مورد انجام تجارت یا عدم انجام تجارت با یک شرکت می دهند. بنا بر این، ظاهر حرفه ای و خوب در طراحی، بسیار مهم است. اگر وب سایتتان برای مشتریان ناخوشایند به نظر برسد، آن ها علاقه ی خودشان را به سرعت از دست داده و از وب سایتتان خارج می شوند.

۶) استفاده از تبلیغات پولی

شما می توانید به کمک تبلیغات حمایت شده، میزان بازدید و ترافیک وب سایتتان را افزایش دهید. بسیار مهم است که هنگام استفاده کردن از تبلیغات پولی، مطالب متقاعدکننده ای را ایجاد کنید. شما می توانید این کار را از طریق نسخه های تبلیغاتی مختلف، استفاده کردن از کلمات کلیدی و ارائه دادن یک CTA(فراخوان عمل) متقاعد کننده انجام دهید.

۷) ریسپانسیو بودن وبسایت

تا نوامبر سال ۲۰۲۲، کاربران موبایل ۵۹/۵% درصد از کل ترافیک وب را تشکیل می دادند. این رقم در سه ماه اول سال ۲۰۱۵، کمتر از یک سوم یعنی ۳۱/۱۶% بوده است. پس ترافیک اینترنت از موبایل ها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به افزایش یافتن تعداد افرادی که از طریق تلفن های همراهشان به اینترنت دسترسی دارند، اطمینان یافتن از بهینه سازی وب سایت برای کاربران موبایل و تبلت، ضروری است. این امر، شامل طراحی درست سایت، تنظیم اندازه ی فونت و سایر عناصر می شود تا در نهایت یک وبسایت به درستی در تلفن های همراه، ظاهر شود.

۸) درج نظرات مشتریان

با نمایش دادن بازخوردهای مثبت از سمت مشتریان، ممکن است اعتماد بازدیدکنندگان سایت خود را به دست آورده و حتی میزان فروشتان را افزایش دهید. مردم معمولا تمایل دارند که بیشتر به افراد دیگر اعتماد کرده تا این که بخواهند به برندها اعتماد کنند. بهتر است مشتریان خودتان را تشویق کنید تا نظراتشان را در وب سایتتان درج کنند.

۹) اهمیت CTA

فراخوان عمل یا همان CTA، برای نرخ تبدیل یا گفت و گو، مهم است. فراخوان عمل ها یا CTA ها در وب سایت شما، باید بزرگ، قابل مشاهده و قانع کننده باشند. شما باید پیام های قانع کننده و بصری ای را برای تشویق کردن بازدیدکنندگان برای انجام دادن اقدامات مورد نظر خود در نظر بگیرید. برای افزایش احتمال اقدام کردن بازدیدکنندگان، از فراخوان عمل های شخصی سازی شده ای مانند “مشاهده نسخه رایگان” یا “دریافت کد تخفیف ۲۰%” استفاده کنید. این موارد می‌توانند جذاب و قانع کننده باشند.

۱۰) نظارت بر عملکرد وبسایت

آخرین و یکی از مهمترین روش ها، این است که همیشه مراقب عملکرد وب سایتتان باشید. انجام دادن تست های شخصی و منظم در رابطه با ویژگی های وب سایتتان، برای راضی نگه داشتن مشتریان فعلی، بسیار مهم است. وب سایت ها باید برای پاسخگویی به تمایلات و عادات متغیر کاربران خود، تغییر کنند.

نحوه ی اندازه گیری موفقیت یک وب سایت

۱) تعیین اهداف

قبل از این که بتوانید معیارهای سئو را برای وب سایت خودتان بررسی کنید، ابتدا باید اهدافی را برای وب سایتتان تعیین نمایید. در نظر گرفتن این اهداف به شما در انتخاب معیارها و ارزیابی عملکرد سایتتان، کمک می کند.

۲) بهینه سازی

بعد از تعیین اهداف برای وب سایتتان، شما می توانید بهبود و ارتقا سئو (SEO) را شروع کنید. این امر می تواند شامل : بهینه سازی محتوای وب سایت شما، بهینه سازی URL ها، بهینه سازی توضیحات متا و بهینه سازی برچسب های عنوان باشد. اگر از این راهکارها استفاده کنید، رتبه ی وب سایت شما در موتورهای جست و جو، افزایش خواهد یافت. نکته مهم در نوشتن URL ها این است که از URL های فارسی نباید استفاده نکنید و میبایستی از کلمات انگلیسی جایگزین استفاده کنید.

۳) بررسی معیار ها

وقتی که وب سایتتان را بهینه کردید، می توانید معیارهای سئویی که برای وب سایتتان مهم هستند را بررسی کنید. این معیارها شامل : مشاهده ی جست و جوی طبیعی، ترافیک جست و جوی طبیعی، نرخ تبدیل های جست و جوی طبیعی، رتبه بندی جست و جوی طبیعی، کلیک های جست و جوی طبیعی و حجم جست و جوی طبیعی هستند.

ابزارهایی مانند کنسول جست و جوی گوگل و گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کنند تا معیارهای مهم و کلیدی را حفظ نمایید. شما به کمک این ابزارها (SERP) می توانید، جایگاه سایتتان را برای رقابت کردن با رقبا کشف کنید.

۴) اندازه گیری موفقیت

وقتی که معیارهای سئوی وب سایتتان را بررسی کردید، می توانید از آن ها برای اندازه گیری موفقیت وب سایتتان استفاده کنید. می توانید به قابل مشاهده بودن جست و جوی طبیعی، ترافیک جست و جوی طبیعی، نرخ تبدیل های جست و جوی طبیعی، رتبه بندی جست و جوی طبیعی، برداشت های جست و جوی طبیعی، کلیک های جست و جوی طبیعی و حجم جست و جوی طبیعی نگاه کرده تا مشخص کنید که آیا در حال پیشروی به سمت اهدافتان هستید یا خیر. همیشه در خط رو به بالا حرکت کنید تا بازدیدکنندگان و مشتریان شما بیشتر شود.

سخن پایانی

وب سایت شرکت شما، رابط اصلی ای است که از طریق آن، مشتریان با شرکتتان تعامل داشته و از بسیاری جهات، نمایانگر برند شما است. پس بهینه سازی ترافیک و نرخ تبدیل های معمولی، نه تنها برای انتقال دادن ارزش برندتان به مشتریانتان، بلکه برای افزایش قابل توجه میزان نرخ های تبدیل فروش نیز، مهم است. امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید واقع شده باشد.