۰
(۰)

هر وب‌سایت، چه شخصی و چه تجاری، بر روی حجم زیادی از داده‌ها ساخته شده است. از دست دادن آن‌ها مضر خواهد بود. و سناریوهای زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به از دست رفتن داده‌ها شود – خرابی، حذف تصادفی، یا حمله هکرها برای نام بردن چند مورد. خوشبختانه، راهی برای محافظت از خود در برابر چنین مشکلاتی وجود دارد – پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها.

دانستن بهترین شیوه‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی از فاجعه به شما و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که تمام اطلاعات ایمن و امن هستند.

در اینجا آنچه باید درباره پشتیبان‌گیری بدانید آمده است:

اهمیت پشتیبان‌گیری و بازیابی از فاجعه

وب‌سایت‌ها مانند پازلی از تصاویر و ویدئوها، اسکریپت‌ها، فایل‌های HTML، سرویس‌های ایمیل و بسیاری از اجزای دیگر هستند. و مانند هر اطلاعات مهم دیگری، باید اطمینان حاصل کنید که همیشه ایمن و امن هستند.

از دست دادن داده‌ها شوخی نیست. در واقع، ۷۲٪ از تمام کاربران وب حداقل یک بار مجبور به استفاده از پشتیبان داده‌ها شده‌اند. ۳۳٪ از آن‌ها این کار را بیش از یک بار انجام داده‌اند.

همانطور که گفتیم، سناریوهای بسیار زیادی وجود دارد که منجر به از دست رفتن داده‌ها می‌شود. از پشتیبان‌ها می‌توان برای بازگرداندن سیستم شما به حالت قبلی استفاده کرد.

اما این تنها مزیت نیست. پشتیبان‌گیری همچنین باعث می‌شود:

– مدیریت داده‌های شما آسان‌تر شود
– اعتماد مشتریان خود را جلب کنید
– استانداردهای انطباق را حفظ کنید

روش‌های پشتیبان‌گیری داده و بازیابی از فاجعه

موارد مختلفی وجود دارد که هنگام ساخت استراتژی خود برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات باید در نظر بگیرید – تناوب پشتیبان‌گیری، راه‌حل‌های موجود، روش‌های نظارت و غیره. ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما واقعاً آنقدر سخت نیست. به خصوص اگر در میزبانی سرور مجازی خصوصی (سرور مجازی) مدیریت شده سرمایه‌گذاری کنید.

با چنین بسته‌ای، شما یک حساب ایزوله در یک سرور اشتراکی دریافت می‌کنید، با منابعی که متناسب با نیازهای شما تنظیم شده است. علاوه بر این، از آنجایی که این یک سرویس مدیریت شده است، تیمی از متخصصان برای کمک به شما و انجام پشتیبان‌گیری حضور خواهند داشت.

با این حال، این بدان معنا نیست که نباید آماده باشید.

بنابراین، امروز ما به تک تک استراتژی‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی از فاجعه در میزبانی سرور مجازی مدیریت شده نگاهی خواهیم انداخت.

خودکارسازی و زمانبندی پشتیبان‌گیری

خبر خوب این است:

شما می‌توانید فرآیند پشتیبان‌گیری را زمانبندی و خودکار کنید. در واقع، داشتن چنین برنامه خودکاری ضروری است، زیرا خطر اشتباه انسانی را کاهش می‌دهد. زمان‌های شروع و پایان را برای پشتیبان‌گیری‌های منظم خود تنظیم کنید. مطمئن شوید که آنها در فعال‌ترین زمان‌های شما قرار نمی‌گیرند.

مهم: برخی از فایل‌ها ممکن است نیاز به پشتیبان‌گیری فوری پس از تغییر داشته باشند، این را در نظر داشته باشید و داده‌های خود را به صورت دستی آرشیو کنید.

با طرح‌های میزبانی سرور مجازی مدیریت شده، یک تیم متخصص خواهید داشت که شما را در مورد برنامه مناسب و آنچه باید پشتیبان‌گیری شود، راهنمایی می‌کند. البته، ساده‌ترین کار، آرشیو کردن کل حساب شماست، تا در صورت لزوم یک نسخه از فایل‌ها، پایگاه‌های داده و ایمیل‌ها داشته باشید.

هنگام پشتیبان‌گیری از داده‌های خود، در نظر بگیرید که داده‌ها را کجا ذخیره خواهید کرد، منابع سیستم موجود شما چیست و آیا هزینه‌ای در این زمینه وجود دارد یا خیر.

پشتیبان‌گیری خارج از سایت و از راه دور

اکثر طرح‌های میزبانی سرور مجازی مدیریت شده، پشتیبان‌گیری از راه دور خارج از سایت را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر یکی از بسته‌های زویپ سرور را انتخاب کنید، نسخه‌های داده‌های شما به طور خودکار در یک سرور پشتیبان در یک مرکز داده متفاوت برای حداکثر امنیت ذخیره می‌شوند. این کار روزانه انجام می‌شود و شما همیشه می‌توانید به پشتیبان‌های خود دسترسی داشته باشید.

برخی از فروشندگان حتی مکانیزم‌های تکرار یا همگام‌سازی پشتیبان را ارائه می‌دهند که سطح بالاتری از افزونگی داده‌ها را تضمین می‌کند.

در اینجا واقعاً کار زیادی برای شما وجود ندارد. تیم پشتیبانی در یک سرویس کاملاً مدیریت شده، از پشتیبان‌های شما مراقبت خواهد کرد. فقط مطمئن شوید که ارائه‌دهنده میزبانی را انتخاب کنید که این سرویس را ارائه می‌دهد.

آزمایش و تأیید پشتیبان

به عنوان یک قاعده کلی، باید به طور منظم یکپارچگی و قابلیت اطمینان پشتیبان خود را آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که به یک نسخه خراب متکی نیستید. علاوه بر این، همیشه از سازگاری و کامل بودن پشتیبان اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید – پشتیبان‌گیری از مستندات شما یک نقشه راه واضح برای بازیابی فراهم می‌کند. چیز اصلی که باید تأیید کنید این است که تمام اطلاعات به روز است و بازیابی طبق انتظار کار می‌کند.

برنامه‌ریزی بازیابی از فاجعه

هنگام تحقیق در مورد بازیابی از فاجعه، اغلب با اصطلاحات اهداف زمان بازیابی (RTO) و اهداف نقطه بازیابی (RPO) روبرو خواهید شد. اولی مشخص می‌کند که سیستم‌ها باید چقدر سریع بازیابی شوند، در حالی که دومی – چه میزان از دست دادن داده قابل قبول است.

علاوه بر RTO و RPO، شما باید به سیستم‌ها و داده‌های حیاتی که در طول فرآیند بازیابی اولویت‌بندی خواهند شد، اشاره کنید. بسیار مهم است که مشخص کنید واقعاً به چه چیزی نیاز دارید و چه کاری می‌توانید از قبل انجام دهید تا بتوانید فرآیند بازیابی را بلافاصله پس از وقوع فاجعه آغاز کنید.

آزمایش بازیابی از فاجعه

آزمایش بازیابی از فاجعه (DR testing) در اصل بررسی این است که آیا برنامه بازیابی از فاجعه شما واقعاً کار می‌کند و آیا الزامات RPO و RTO شما را برآورده می‌کند.

به طور کلی، سه نوع آزمایش DR وجود دارد:

۱. بررسی برنامه – مرور برنامه بازیابی از فاجعه برای بررسی ناسازگاری‌ها و نقاط ضعف؛
۲. تمرین میزی – بررسی برنامه گام به گام برای اطمینان از اینکه همه نقش خود را می‌دانند؛
۳. شبیه‌سازی – شبیه‌سازی حملات مختلف سیستم برای آزمایش اثربخشی برنامه بازیابی.

راه‌حل‌های دسترسی‌پذیری بالا

راه‌حل‌های دسترسی‌پذیری بالا (HA) به لطف مکانیزم‌های فیلوور و تنظیمات زیرساخت افزونه، دسترسی مداوم به سرویس را فراهم می‌کنند.

اگر مقادیر زمانی RTO و RPO شما با نیازهای شما برای بازیابی داده‌های حیاتی مطابقت ندارد، می‌توانید از یک جایگزین تکرار با دسترسی‌پذیری بالا استفاده کنید. به لطف تکرار در سطح بایت و در زمان واقعی، یک نسخه از سرور شما حفظ خواهد شد. هنگامی که فاجعه رخ می‌دهد، این نسخه می‌تواند به عنوان یک سیستم تولید عمل کند.

نظارت و هشدار

نظارت بر شبکه یکی از راه‌های محافظت از پروژه‌های روی سرور شما و اطمینان از عملکرد مطلوب آنهاست. می‌توانید یک ابزار تخصصی تهیه کنید که می‌تواند اتصال سرور، سرویس‌های وب و ایمیل شما و موارد دیگر را بررسی کند.

یک مثال خوب، SShield متعلق به خود زویپ سرور است – که ۹۹.۹۹۸٪ از حملات را مسدود می‌کند و فوراً شما را از هر مشکلی که نیاز به توجه شما دارد، مطلع می‌کند. همچنین اطلاعاتی در مورد تهدید جمع‌آوری کرده و یک گزارش دقیق به شما ارائه می‌دهد.

با بسته‌های میزبانی VPS مدیریت شده، همچنین می‌توانید برای نظارت بر سرور خود به تیم پشتیبانی اعتماد کنید. آنها هرگونه نقص را برطرف خواهند کرد و اگر مشکلی نیاز به توجه فوری شما داشته باشد، به شما هشدار خواهند داد.

جمع‌بندی

میزبانی سرور مدیریت شده دارای چندین مزیت غیرقابل انکار است – حساب‌های ایزوله، منابع سفارشی‌شده، و عملکرد سریع‌تر. بزرگ‌ترین مزیت، به ویژه در مورد پشتیبان‌گیری داده‌ها و امنیت عمومی، تیمی از کارشناسان است که از سرور شما مراقبت می‌کنند. آنها پشتیبان‌گیری‌های خارج از سایت انجام می‌دهند، مراقب حملات هکرها هستند، استفاده از منابع شما را نظارت می‌کنند و بسیاری کارهای دیگر.

با این حال، مهم است که شما به عنوان کاربر، مکانیزم‌های پشت استراتژی‌های بازیابی از فاجعه و برنامه‌های پشتیبان‌گیری را درک کنید. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود به طور فعال وب‌سایت خود را از عواقب بالقوه مخرب از دست دادن داده‌ها و خرابی سیستم محافظت کنید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.