برای ۳۰ سال، نام دامنهها در صف اول تجربه آنلاین قرار داشتهاند. آنها به کسبوکارها فضای دیجیتالی برای گسترش حضور آنلاین و درهایی را میدهند که مشتریان از طریق آنها میتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند. معمولاً، به دست آوردن نام دامنه یک کلمهای dot-com فوقالعاده انحصاری، هدف است. با این حال، در حال حاضر نزدیک به ۱۷۰ میلیون نام دامنه .com ثبت شده وجود دارد، بر اساس آخرین دادههای Verisign. بسیاری از کسبوکارها مجبورند سالها منتظر بمانند تا پیشوند یا پسوند را حذف کنند. در این مقاله میخواهیم برخی از کارهایی را که باید برای ایجاد برند موثر نام دامنه انجام داد پوشش دهیم و برخی از کارهایی را که باید به طور قطع از آنها اجتناب کنید را پوشش دهیم.
اول، اول چیزها. برندسازی دامنه چیست؟ بیایید ببینیم – چیست و چرا مهم است؟
برندسازی نام دامنه چیست و چرا مهم است؟
نام دامنه شما اولین گام در ایجاد برند است. در واقع، شما یک روش سریع و قابل اعتماد برای مشتریان خود برای شناسایی شما و برند شما فراهم میکنید. آنها بدون شک خواهند دانست که وبسایت از آن شماست اگر نام برند خود را در URL قرار دهید. دامنههای سطح بالا با تلاش کمی از بخشهای بازاریابی سازمانها، مشتریان را جذب میکنند. Cars.com تنها یک نمونه است. دامنههای دیگری که به ارزش دهها میلیون دلار فروخته شدهاند نیز وجود دارد. آیا شرکت شما برای اقتصاد دیجیتال آماده است؟ استفاده از نامهای دامنه برای مقیاسبندی نام برند شما میتواند به موفقیت طولانی مدت شما کمک کند.
چرا باید دامنههای برندپذیر را ثبت کرد؟
۵ مزیت برتر استفاده از نامهای دامنه به شرح زیر است:
۱. هویت شرکت خود را بسازید – نام دامنه شما باید چیزی مرتبط با کسب و کار شما بگوید. این معمولاً اولین چیزی است که مشتریان با آن روبرو میشوند.
۲. برنامهریزی برای آینده – هر شرکتی در نهایت به یک وبسایت نیاز خواهد داشت. دامنههای TLD مانند .store، .lawyer، .agency به مشتریان نشان میدهد که وبسایت شما دقیقاً درباره چیست.
۳. بازار خود را بررسی کنید – از مخاطبان و اندازه آن آگاه باشید. با نام دامنه خود، ارتباط مستقیمی بین شرکت و مشتریان بالقوه برقرار کنید.
۴. نامهای خاطرهانگیز ایجاد کنید – نامهای دامنه کوتاه و خاطرهانگیز برجسته هستند. آنها فقط آسانتر برای اشتراکگذاری و به خاطر سپردن هستند.
۵. صفحات و تبلیغات ویژه ایجاد کنید – چیزی متمایزتر مانند “www.hosting.sale” ایجاد کنید. به راحتی قابل به خاطر سپردن است و برای کاربران آسانتر است که پیشنهاد شما را پیدا کنند.
۵ نوع دامنه برای ثبت برای برندسازی دامنه
دامنه برند شخصی
Fullname.com مانند petermontgomery.com یک نمونه از دامنه برند شخصی است. ایجاد یک برند نام برای شرکت خود که با نام شما باشد، روش عالی برای معرفی خود به عنوان مرجع است. بسیاری از متخصصان و سلبریتیها این روش را انتخاب میکنند.
دامنه برندسازی عمومی یا توصیفی
یک دامنه یک یا دو کلمهای که فقط موضوع وبسایت را نشان میداد، عمومی در نظر گرفته میشد. یک نام دامنه عمومی برای یک وبسایت هتل یا رزرو مرتبط، Booking.com خواهد بود. از آنجایی که قبلاً ثبت شدهاند، پیدا کردن دامنههای عمومی .COM تقریباً غیرممکن است.
از طرف دیگر، دامنههای توصیفی تلاش میکنند قبل از اینکه کسی به وبسایت شما برود، هدف آن را به آنها بگویند. یک نمونه از این healthinsurance.com است. فقط با خواندن عنوان میتوانید بگویید که این سایت چیزی در مورد سلامت یا بیمه درمانی دارد. نمونه دیگر BankOfAmerica.com است، و بدون شک میدانیم که به بانک رسمی در آمریکا اشاره دارد.
میتوانید بهترین دنیاها را با یک دامنه برندپذیر و توصیفی انتخاب کنید. دامنههای توصیفی اغلب به عنوان یک نگاه کوتاه، آسان برای به خاطر سپردن برای اینکه یک کسب و کار چیست و چه ارائه میدهد، عمل میکنند. امروزه، روند رو به رشد برای برندسازی دامنه توصیفی داشتن کلیدواژهها در هر دو طرف نقطه است. همانطور که در مورد amazon.jobs یا malaysia.travel است، دامنههای توصیفی
برندسازی تلویحی
نامهای برند تلویحی با استفاده از استعارهها و تشبیهات، معنایی در مورد شرکت ارائه میدهند. اگرچه معانی این نامهای برند کمتر از برندهای توصیفی واضح هستند، اما هنوز میتوانند سرنخهایی ارائه دهند که ممکن است به درک شما کمک کند.
یک نام برند تلویحی میتواند یک کلمه اختراعی یا یک کلمه واقعی باشد. اینجا چند نمونه شناخته شده وجود دارد: Pepsi.com، Apple.com و Netflix.com Kahoot.com.
برندسازی دلخواه/خیالی
برندهای دلخواه کلماتی واقعی هستند که به طور تصادفی استفاده میشوند. برخی نمونهها عبارتند از Amazon (نام یک جنگل برای توصیف یک فروشگاه کتاب، اکنون فروشگاه تجارت الکترونیکی آنلاین)، Starbucks.com (یک ستاره و یک مترادف برای پول برای توصیف یک کافی شاپ استفاده شده است) و Mars.com (سیاره که نام پشت این شرکت مواد غذایی و نوشیدنی است).
هنگام ایجاد یک نام برند خیالی یا خلاقانه، مهم است که کلمه را مانند انگلیسی عادی بسازید، در حالی که کلمات اصلی را برای نامهای برند ایجاد میکنید. کلمات غیرطبیعی برای تلفظ و به خاطر سپردن دشوار هستند، که برند شما را تضعیف خواهد کرد. Bose و Twitter نمونههای خوبی هستند.
برندسازی ترکیبی
برای یک نام دامنه ترکیبی برای برندسازی، هر یک از استراتژیهای ذکر شده قبلی نیز میتواند ترکیب شود تا یک نام دامنه ترکیبی ایجاد شود. شما میتوانید برای مثال با ترکیب نام خود با کلیدواژه برای موضوع، موارد زیر را ایجاد کنید:
چیزهایی که باید هنگام نامگذاری دامنهها از آنها اجتناب کنید
از کلمات پرکننده محدود یا اجتناب کنید؛ اگر “Scrapbookingtips.com” قبلاً گرفته شده است؛ از استفاده از “TheBestScrapbookingTips.com” خودداری کنید. توصیه میشود از کلمات پرکننده مانند “thebest” یا “top” دوری کنید، زیرا آنها برند شما را تضعیف میکنند. اگر نام دامنه مورد نظر شما قبلاً گرفته شده است، هنوز میتوانید آن را با قیمت بالایی از مالک فعلی خریداری کنید، یا میتوانید ترکیبهای کلمات جایگزین دیگری را ایجاد کنید.
اما افراد پشت Super.com در جهت دیگری حرکت میکنند. آنها در یک اطلاعیه مطبوعاتی اخیر تصمیم گرفتند دامنه خود را به supergg.com تغییر دهند. این حرکت شگفتانگیز جسورانه است و super یک دامنه عالی است که میتواند برای بازتعریف یک برند استفاده شود.
نتیجه گیری :
برای سی سال، نامهای دامنه بر نحوه استفاده مردم از اینترنت تأثیر گذاشتهاند. آنها به عنوان ملک دیجیتالی کسب و کارها عمل میکنند. با کمک آنها میتوانید حضور آنلاین خود را گسترش دهید و با مشتریان ارتباط برقرار کنید.
پیدا کردن نام دامنه ایدهآل میتواند دشوار باشد. در عوض، آن را یک فرصت برای بازاریابی در نظر بگیرید. با همکاری تیم خود برای انجام این کار، یک پورتفولیو از دامنههای قابل اعتماد ایجاد کنید که همگی به وبسایت فوقالعاده شما لینک میشوند.