در این آموزش قصد داریم راهکار های تاثیرگذاری در جهت ارتقاء سئوی سایت به شما آموزش دهیم. راهکار هایی که اگر آنهارا رعایت کنید صفحات وبسایت شما جایگاه خوبی در صفحات جستجو خواهند یافت. اما قبل از معرفی و پرداختن به این راهکار ها لازم است برای کسانیکه دانش کمی در این زمینه دارند پیش زمینه کوتاهی در مورد چیستی سئو ارائه دهیم.
سئو چیست؟
سئو یا SEO کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization میباشد. این عبارت به معنای “بهینه سازی موتور جستجو” است. به نقل از ویکی پدیای فارسی، سئو عبارت است از مجموعه اقداماتی که به کار بستن آنها، باعث میشود صفحات یک وبسایت در نتایج جستجو بالاتر از صفحات هم موضوع دیده شود. معمولاً وبسایتهایی که بالاترین جایگاه و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآورند. این بازدیدکنندگان درواقع مشتریان بالقوه محصولات و سرویس های آن وبسایت ها هستند. سئو میتواند انواع گوناگون جستجو را دربرگیرد. از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیوها، جستجوی دانشگاهی، جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. «سئو» یک سایت شامل پارامترهای زیادی است که توسط موتورهای جستجو بررسی میشود.
عوامل بسیاری ازجمله جذابیت محتوایی، کلمات کلیدی پرطرفدار، استفاده از تصویر و ویدیو مرتبط و… در بالا رفتن امتیاز سئوی سایت شما تاثیرگذار میباشند. با رعایت نکاتی که در ادامه برایتان توضیح داده ایم، خواهید توانست جایگاه مطالب خود را در صفحات جستجو بهبود بخشید.
۱. ارتقاء سئو با بهینه سازی نسخه موبایل وبسایت
موتور جستجوی گوگل سالهاست که وبسایت ها را به داشتن نسخه موبایلی خوب ترغیب میکند. از سال ۲۰۱۵ گوگل وب سایت هایی را که نسخه موبایل بهتری دارند، در نتایج جستجو بهتر نشان میدهد. البته این موضوع جای تعجبی ندارد، چرا که طبق مطالعات انجام شده توسط وب سایت BrightEdge، در حال حاضر بیش از ۵۶% ترافیک وب از طریق دیوایس های موبایلی ایجاد میشود.
در این راستا میتوانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید تا از نمایش صحیح وبسایت خود در دستگاه های موبایل اطمینان حاصل کنید. به این صورت که با وارد کردن URL وبسایت خود در فیلد موجود در این لینک میتوانید ریسپانسیو بودن سایت خود را بررسی نمایید.
در هنگام نوشتن نسخه موبایل بهتر است به این موضوع واقف باشید که ممکن است بین نتایج گوگل در جستجوی یک کلمه کلیدی در نسخه موبایل و دسکتاپ تفاوت هایی وجود داشته باشد؛ به همین دلیل باید نسخه موبایل به گونه ای طراحی گردد که محتوای آن برای صفحات کوچکتر موبایل بهینه است. کانتنت یا محتوای نسخه موبایلی باید در این صفحات خوانا بوده و اسکرول کردن به مطالب در آن آسان باشد. همچنین استفاده از تصاویر کوچکتر در نسخه موبایل نیز میتواند در افزایش سرعت سایت در دستگاه های موبایل تاثیر زیادی داشته باشد.
۲. افزایش امنیت سایت با HTTPS
دیگر راهکار ارتقاء سئو افزایش امنیت سایت با پیاده سازی گواهینامه امنیتی SSL است. پروتکل HTTPS نسخه امنتر پروتکل HTTP میباشد. سایت شما با استفاده از SSL میتواند لایه ایمنی برای انتقال اطلاعات ایجاد کند. در این لایه امنیتی اطلاعات به صورت رمزنگاری شده منتقل میشوند و تجربه امنتری برای کاربران در هنگام کار با سایت ایجاد میکنند.
پروتکل HTTPS علاوه بر افزایش امنیت کاربران، مزایایی در حوزه سئو برای شما به همراه دارد. به عنوان مثال گوگل نسخه HTTPS وب سایت ها را ترجیح میدهد. از اکتبر سال ۲۰۱۷ گوگل در مرورگر کروم در وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمیکنند، هشداری را به کاربران نمایش میدهد. این موضوع ممکن است که موجب ترغیب کاربران به ترک وبسایت شود.
همچنین گوگل از پروتکل HTTPS به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو در الگوریتم خود نام برده است. چرا که موتورهای جستجو علاقهمند به نمایش وب سایت هایی در نتایج جستجو هستند که تجربه کاربری ایمنی را برای مخاطبین خود ایجاد مینمایند.
یکی دیگر از فواید استفاده از پروتکل HTTPS نمایش دقیقتر مرجع ترافیک در گوگل آنالیتیکس است. در وب سایت های با پروتکل HTTP، احتمال زیادی وجود دارد که ترافیک های دارای مرجع از نوع مستقیم شناسایی شوند؛ در وب سایت های با پروتکل HTTPS، دامین ارجاع دهنده ترافیک قابل مشاهده بوده و بدین ترتیب میتوان منابع ترافیکی سایت را به طور دقیقتری شناسایی کرد.
۳. تولید محتوای جذاب و البته ارزشمند
بازاریابی محتوا نقش مهمی در کمک به ارتقا وب سایت در نتایج گوگل دارد. محتوا موجب جذب مخاطبین بیشتری به وبسایت شده و در کنار آن میتواند وجه تمایز شما با سایر رقبا باشد.
نکته کلیدی در تولید محتوا اینست که ابتدا با یافتن کلمات کلیدی به خواسته های کاربران پی برده و سپس اقدام به ساخت محتوا برای آن کنید. محتوای ایجاد شده باید فراتر از شرح خدمات بوده و مزایای آن برای مشتریان را نیز توضیح دهد. اگر می خواهید که ارتباطی قوی بین شما و کاربرانتان ایجاد شود، باید در قالب محتوا به بیان چالش ها و نگرانی های کاربران و همچنین راهکارها بپردازید.
محتوا همچنان پادشاه وب محسوب شده و تولید محتوای با کیفیت و بلند میتواند وب سایت شما را به صدر نتایج جستجو برساند. بنابراین دیگر تولید محتوای ۳۰۰ کلمه ای برای یک موضوع کلی پیشنهاد نمیشود. با وجود محتواهای بسیاری که در وب برای پاسخ به سوالات کاربران وجود دارند، تولید محتوای بلند میتواند گوگل را متقاعد به نمایش وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو کند.
برای یافتن موضوعات مرتبط با وب سایت بایستی دست به فرایندی به نام یافتن کلمات کلیدی بزنید. بدینصورت میتوانید از نوع جستجوی کاربران و عبارات سرچ شده توسط آنها برای یافتن محصولاتتان پی ببرید. همچنین میتوانید متوجه شوید که سوالات کاربران درباره محصولات و خدمات شما چیست. بعد از این فرایند قادر به بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو هستید.
یکی دیگر از فاکتورهای مرتبط با محتوا در سئو آپدیت محتواست. موتورهای جستجو وب سایت هایی که در حال تولید محتوای جدیدتری درباره موضوعات روزمره هستند را دوست دارند. اینجاست که وبلاگ سایت ارزش خود را نشان میدهد. با انتشار منظم محتوای با کیفیت در وبلاگ تعداد صفحات ایندکس شده سایتتان افزایش یافته و شانس دیده شدن شما در نتایج جستجو بالا میرود.
۴. حضور فعال در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی میتوانند عنصر مهمی در استراتژی بهینه سازی برای موتورهای جستجو باشند. اول از همه اینکه صفحات شبکه های اجتماعی در نتایج گوگل به نمایش در میآیند. در حقیقت آدرس شبکه های اجتماعی در هنگام جستجوی نام برند در گوگل دیده میشوند. این مسئله بدان معناست که کاربران این گونه از وجود شبکه های اجتماعی برند شما نیز آگاه خواهند شد.
نکته مهم دیگر اینست که اشتراگ گذاری محتوای سایت در سوشال مدیا منجر به افزایش ترافیک سایت میشود. چرا که کاربران بیشتری از وجود محتوای منتشر شده آگاه میگردند. در صورت اشتراک گذاری بیشتر لینک ها توسط دنبال کنندگان، این موضوع از دید موتورهای جستجو این طور تحلیل میشود که احتمالا محتوای مورد نظر دارای جذابیت زیادی است.
تنها به یک یا دو شبکه اجتماعی محدود نشده و تا آنجا که میتوانید اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف کنید. اینگونه محتوای شما توسط مخاطبین بیشتری دیده میشود.
۵. استفاده از کلمات کلیدی بلند
استفاده از کلمات کلیدی بلند یکی از بنیادی ترین ترفندهای سئو محسوب میشود؛ کلمات کلیدی بلند عباراتی هستند که طولانی تر از کلمات کلیدی معمول بوده و اشاره به پرسش یا محصولی با ویژگی های به خصوص دارند؛ با کسب رتبه در چنین نوع کلمات کلیدی کاربرانی به وب سایت شما روانه میشوند که دارای نیاز به خصوصی هستند و وب سایت شما نیز میتواند پاسخگوی خوبی برای این نیاز باشد.
شاید کسب رتبه در یک کلمه کلیدی بلندتر موجب افزایش ترافیک زیادی نشود، اما ترافیک به دست آمده از آن کاملا با آنچه که وبسایت ارائه میدهد همراستاست. این مسئله بدین معناست که کاربران به دست آمده بااحتمال بیشتری به خدمات یا محصولات شما علاقه نشان خواهند داد. علاوه بر این رقابت در کلمات کلیدی بلندتر بسیار کمتر است.
تمرکز بر روی کلمات کلیدی بلند موجب افزایش شانس کسب رتبه در صفحه اول گوگل میشود. در صورت نشانه گرفتن کلمه کلیدی که میلیون ها نتیجه برای آن در وب وجود دارد، با رقبای سرسخت تری نیز رو به رو خواهیم بود و نیاز به صرف زمان و منابع بسیار بیشتری برای رقابت با آنها است.
۶. تولید محتوای ویدئویی
آیا میدانستید که بیش از نیمی از نتایج گوگل حداقل همراه با یک ویدئوست؟ کاربران ویدئوها را دوست دارند و موتورهای جستجو نیز علاقهمند به راضی کردن کاربرانشان هستند. بنابراین با ساخت و انتشار محتوای ویدئویی شانس وب سایت شما برای دیده شدن افزایش مییابد.
سایت های اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب یکی از مکان های محبوب کاربران برای آپلود ویدئو است. در جهت بهینه سازی هر چه بهتر ویدئو ها در این وب سایت ها به نکات زیر توجه داشته باشید:
- عنوان ویدئو را متناسب با اصول سئو انتخاب نمایید. ازکلمات کلیدی در ابتدای نام ویدئو استفاده کرده، آنرا به گونه ای بنویسید که شرحی از موضوع ویدئو داشته باشد.
- توضیحات ویدئو را از یاد نبرده و متنی متناسب با موضوع ویدئو برای کاربران فراهم کنید.
- در صورت امکان انتخاب تصویر ویدئو، تصویر مناسبی را برای آن انتخاب نمایید. اگرچه ممکن است گوگل از این فاکتور در رتبه بندی ویدئوها استفاده نکند، اما جذابیت این تصویر بر روی بالا رفتن میزان کلیک کاربران موثر است.
یکی دیگر از نکات بهینه سازی ویدئو مخصوصا در حوزه های آموزش، تولید ویدئوهای بلندتر است. ویدئوهای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای برای موضوعاتی که نیاز به توضیح فراوان دارند میتوانند نسبت به یک ویدئوی یک دقیقه ای مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
۷. اهمیت رفع خطاهای ۴۰۴ برای سئو
خطای ۴۰۴ زمانی مشاهده میشود که کاربر وارد صفحه ای شود که در حقیقت در وب سایت وجود ندارد. با استفاده از گوگل سرچ کنسول یا ابزارهای موجود در وب (یا سیستم های مدیریت محتوای خود) میتوانید به وجود و آدرس این لینک ها و صفحات پی ببرید.
سپس پس از شناسایی آنها لینک ها را به صفحات مورد نظر خود ریدایرکت ۳۰۱ کنید. در صورتی که منشا لینک های ۴۰۴ وب سایت شماست، حتما اقدام به تصحیح لینک های ۴۰۴ پس از ریدایرکتشان کنید.
۸. افزایش سرعت سایت
سرعت سایت یکی از ترفندهای سئوست که کمتر به آن توجه میشود. گوگل از سال ۲۰۱۰ سرعت سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی سئو در نظر گرفته است. تقریبا ۵۰% کاربران وب انتظار دارند که وبسایت مورد نظرشان در “کمتر از ۳ ثانیه” بارگذاری گردد. خیلی از آنها نیز در صورت افزایش این زمان به پنج یا شیش ثانیه ممکن است وب سایت را ترک کنند!
این مسئله نشان میدهد که علاوه بر اهمیت سرعت سایت از دید موتورهای جستجو، کاربران موتورهای جستجو نیز به آن اهمیت داده و در صورت مشاهده یک وب سایت کند ممکن است که دیگر به آن باز نگردند.
بخش های مختلفی بر روی سرعت سایت تاثیر گذارند. یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر روی سرعت سایت تصاویر هستند. به واسطه فشرده سازی میتوان حجم تصاویر را تا ۵۰% و حتی بیشتر کاهش داد. این کار موجب افزایش بارگذاری سرعت سایت شما خواهد شد.
بهینه سازی تصاویر سایت تنها اقدامی نیست که موجب کاهش زمان بارگذاری میگردد. در ادامه به معرفی چند تکنیک دیگر برای بهینه سازی سرعت سایت پرداخته ایم.
- بررسی منابع صفحه: با بررسی تمام منابعی که در صفحه بارگذاری میشوند، موارد غیرضروری را حذف کنید.
- فعالسازی کش مرورگر: فعالسازی کش مروگر به کاربران اجازه میدهد تا در تکرار بازدید از سایت و به واسطه ذخیره سازی برخی از منابع، زمان بارگذاری کمتری را تجربه کنند.
- کاهش افزونه ها: یکی دیگر از روش های بهبود زمان بارگذاری سایت غیرفعالسازی و حذف افزونه های اضافی از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس است.
۹. پیاده سازی AMP
آیا تاکنون توجه کرده اید که برخی از نتایج گوگل پس از کلیک بسیار سریع و خیلی ساده بارگذاری میشوند؟ دلیل این نوع نمایش استفاده از نوعی استاندارد کد نویسی به نام AMP است که اغلب نادیده گرفته میشود.
مطمئنا تا حالا باید درک کرده باشید که با افزایش روزافزون استفاده از دستگاه های موبایل بهتر است که توجه ویژه ای بر روی تجربه کاربری در این پلتفرم ها کرد. هدف از AMP افزایش سرعت بارگذاری سایت در دستگاه های موبایل میباشد.
در بحث بر روی سرعت بارگذاری وب سایت در دستگاه های موبایل حتی چند ثانیه نیز میتواند بسیار مهم باشد. وب سایت آمازون طی بررسی های خود اعلام کرده است که هر ۱۰۰ میلی ثانیه تاخیر در بارگذاری وب سایت فروش وب سایتشان را تا ۱% کاهش میدهد!
مطمئنا وبسایت شما شاید به اندازه آمازون بزرگ نباشد، اما نتیجه این بررسی نشان از اهمیت موضوع سرعت سایت مخصوصا در دستگاه های موبایل دارد. چرا که طبق آمار SimilarWeb، در حال حاضر دستگاه های موبایل ۵۶% ترافیک وب را به خود اختصاص داده اند.
اما چگونه اقدام به پیاده سازی AMP در وب سایت کنیم؟ در ابتدا ما نیاز به داشتن حداقل دو نسخه از وب سایت داریم:
- نسخه اورجینال صفحات
- نسخه AMP همان صفحه
نقطه ضعف AMP عدم اجازه بارگذاری جاوا اسکریپت های خارجی یا فرم هاست. به عبارتی در نسخه AMP شما نمیتوانید از عناصر مبتنی بر فرم مانند “فرم کامنت” استفاده کنید.
برخی از مزایای AMP در سئو عبارتند از:
- با فعالسازی AMP، آیکونی در کنار وب سایت شما در نتایج موبایل نمایش داده شده که موجب افزایش نرخ کلیک می گردد.
- پیاده سازی AMP به واسطه افزایش سرعت بارگذاری موجب افزایش نرخ تبدیل می گردد.
- یکی از مهمترین عوامل بانس ریت، کند بودن وب سایت است. کاربران در هنگام بارگذاری وب سایت های کند در نهایت خسته شده و آن را ترک می کنند. از آنجا که بانس ریت در سئو می تواند به نحوی موثر باشد، بنابراین AMP موجب بهینه سازی سایت از این حیث می گردد.