۰
(۰)

وضعیت امنیت سایبری در سال ۲۰۲۱

علی‌رغم اینکه گواهینامه‌های لایه امن (SSL) کاملاً در مورد امنیت وب هستند، تقریباً همه وب‌سایت‌ها امروزه به آن‌ها نیاز دارند. به دلیل افزایش تهدیدات امنیتی سایبری، موتورهای جستجو مانند گوگل اکنون گواهینامه SSL را به عنوان بخشی از الگوریتم‌های رتبه‌بندی جستجوی خود در نظر می‌گیرند. به همین ترتیب، ارتباط ذاتی بین وب‌سایت‌ها، SSL و گوگل وجود دارد.اگر هنوز یکی ندارید و به دنبال پاسخ به این سؤال هستید که “آیا SSL برای سایت من الزامی است؟” – پاسخ کوتاه اما قاطع بله است. برای آشنایی بیشتر با گواهینامه‌های SSL و نحوه بهره‌مندی از آن‌ها، ادامه مطلب را بخوانید…

وضعیت کووید-۱۹ همه چیز اطراف ما را تغییر داده است، از جمله عادات آنلاین ما. به دلیل همه‌گیری جهانی، بسیاری از افراد و کسب و کارها مجبور شده‌اند به صورت دورکاری فعالیت کنند. آن‌ها مجبور بودند زودتر از موعد دیجیتالی شوند یا مدل‌های کسب و کار کاملاً جدیدی را توسعه دهند که به شدت به اینترنت متکی هستند.

به طور غیرمنتظره، تجارت الکترونیک رونق قابل توجهی را شاهد بود، به طوری که فروش در ایالات متحده ۳۲.۴ درصد در طول سال افزایش یافت و به رکورد ۷۹۱.۷۰ میلیارد دلار رسید.

در حالی که این می‌تواند خبر خوبی باشد، اما همراه با افزایش چشمگیر در نقض داده‌ها که منجر به از دست رفتن بیش از ۳۷ میلیارد رکورد شد – بیش از دو برابر آنچه در سال ۲۰۱۹ دیدیم – همراه بود.

در حالی که SSL راه حل همه‌چیز نیست، اما قطعاً یک خط دفاعی اول است که وب‌مسترها باید به آن فکر کنند، حتی اگر به طور مستقیم فروش را از طریق وب‌سایت خود انجام ندهند.

گواهینامه SSL چیست؟

وب‌سایت‌ها با استفاده از پروتکل HTTP دسترسی پیدا می‌کنند و گواهینامه‌های SSL از پروتکل امن‌تر HTTPS استفاده می‌کنند. “S” که در انتها اضافه شده، نشان می‌دهد که اتصال HTTP امن است.

گواهینامه SSL یک فایل داده دیجیتال است که بر روی سرورهای وب قرار دارد و به هر کسی که به وب‌سایت متصل می‌شود، کمک می‌کند تا هویت سرور را تأیید کند. این گواهینامه اطلاعاتی مانند نام دامنه‌ای که از آن محافظت می‌کند، مالکیت، امضای دیجیتال، تاریخ انقضا و غیره را شامل می‌شود.

در حالی که همه این اطلاعات مهم هستند، مهم‌ترین قطعات، کلیدهای عمومی و خصوصی هستند. این کلیدها به رمزگذاری داده‌هایی کمک می‌کنند که بین وب‌سایت‌ها و بازدیدکنندگان رد و بدل می‌شود و اتصال را از چشمان کنجکاو در امان نگه می‌دارند.

می‌توانید گواهینامه SSL را از یک مرجع صدور گواهینامه (CA) دریافت کنید. این شرکت‌ها مسئول اعتبارسنجی هویت افرادی هستند که درخواست گواهینامه SSL می‌دهند.

انواع گواهینامه‌های SSL

اکنون که با نقش گواهینامه‌های SSL آشنا شدیم، بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع مختلف آن‌ها بیندازیم.

امروزه سه دسته اصلی از گواهینامه‌های SSL در دسترس هستند: گواهینامه‌های تأیید دامنه (DV)، گواهینامه‌های تأیید سازمان (OV) و گواهینامه‌های تأیید گسترده (EV). در حالی که این گواهینامه‌ها سطوح مشابهی از رمزگذاری را ارائه می‌دهند، فرآیند ثبت‌نام آن‌ها متفاوت است.

گواهینامه SSL تأیید دامنه (DV)

در میان گواهینامه‌های SSL، DV ساده‌ترین نوع برای دریافت است. مرجع صدور گواهینامه (CA) تنها نیاز دارد که نام دامنه را تأیید کند و از مالکیت صحیح درخواست‌دهنده اطمینان حاصل کند. به جز این، نیازی به تأیید اطلاعات دیگر نیست. این گواهینامه، ابتدایی‌ترین سطح گواهینامه SSL موجود در حال حاضر است.

این فرآیند آسان باعث شده است که گواهینامه‌های DV به ویژه در میان وب‌سایت‌های غیرتجاری مانند وبلاگ‌های شخصی، سایت‌های نمونه‌کار، سایت‌های سرگرمی و مشابه آن‌ها محبوب باشند. حتی گواهینامه‌های DV رایگانی مانند گواهینامه‌های Let’s Encrypt نیز در دسترس هستند.

گواهینامه SSL تأیید سازمان (OV)

برای گواهینامه‌های OV نیز همان بررسی مالکیت اساسی برای گواهینامه‌های DV اعمال می‌شود. با این حال، گواهینامه‌های تأیید سازمان کمی فراتر می‌روند. CA همچنین باید سازمانی را که برای دریافت گواهینامه درخواست داده است بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که با وب‌سایت مطابقت دارد.

این لایه اضافی از بررسی به بازدیدکنندگان وب‌سایت کمک می‌کند تا اطلاعات نمایش داده شده در گواهینامه SSL را مشاهده کنند. گواهینامه‌های OV معمولاً توسط سایت‌های تجاری، به ویژه آن‌هایی که با داده‌های شخصی یا مالی مشتریان سر و کار دارند، استفاده می‌شوند.

گواهینامه SSL تأیید گسترده (EV)

در میان گواهینامه‌های SSL، EV نیاز به دقیق‌ترین فرآیند بررسی دارد. نه تنها باید اطلاعات درخواست و وب‌سایت مطابقت داشته باشد، بلکه CA مراحل بیشتری را برای تأیید کامل انجام خواهد داد. این فرآیند شامل مطابقت داده‌ها با سوابق رسمی، بررسی حضور فیزیکی، بررسی‌های قانونی و غیره است.

گواهینامه‌های EV عمدتاً برای وب‌سایت‌هایی که نیاز به اطمینان از سطوح بالای امنیت و اعتماد مشتری دارند، طراحی شده‌اند. نمونه‌هایی از کسب‌وکارهایی که معمولاً از گواهینامه‌های EV استفاده می‌کنند، مؤسسات مالی، بازارهای تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های آنلاین هستند.

انواع زیرمجموعه گواهینامه‌های SSL

علاوه بر این سه دسته از گواهینامه‌های SSL، انواع مختلفی از زیرمجموعه‌ها نیز وجود دارد که بیشتر به دامنه گواهینامه SSL مربوط می‌شود تا تأیید.

#### گواهینامه SSL نام واحد
این گواهینامه‌ها تنها یک نام دامنه را پوشش می‌دهند. این تمایز مهم است، زیرا اگر یک گواهینامه SSL نام واحد خریداری کنید، محدودیت‌هایی برای گسترش از آن نام دامنه خواهید داشت. به عنوان مثال، خرید یک گواهینامه SSL برای «www.mywebsite.com» شامل زیر دامنه‌های مرتبط مانند –mail.mywebsite.com، sales.mywebsite.com یا microsite.mydomain.com نخواهد بود.

گواهینامه SSL Wildcard

گواهینامه SSL Wildcard به حل محدودیت‌های گواهینامه نام واحد کمک می‌کند. این گواهینامه‌ها نام دامنه اصلی را به همراه حداکثر ۲۵۰ زیر دامنه مرتبط پوشش می‌دهند. این به شما سطحی از انعطاف‌پذیری می‌دهد که گواهینامه نام واحد نمی‌تواند به آن دست یابد.

اگر هنوز از خود می‌پرسید، “کدام گواهینامه SSL را باید استفاده کنم؟” پاسخ عمدتاً به کاری که با وب‌سایت خود انجام می‌دهید بستگی دارد.

برخی از سوالاتی که می‌توانید از خود بپرسید عبارتند از:

– آیا وب‌سایت من نیاز به ثبت‌نام دارد؟
– آیا از فرم‌هایی با اطلاعات حساس مشتری استفاده می‌کنم؟
– آیا بخش تجارت الکترونیک دارم که اطلاعات کارت اعتباری را ذخیره کند؟
– چند نام دامنه نیاز دارم که ایمن کنم؟

گواهینامه SSL چند دامنه

نوع دیگری از پوشش که می‌توانید با SSL دریافت کنید، گواهینامه چند دامنه است. سازمان‌هایی که چندین وب‌سایت با نام‌های دامنه متمایز دارند، می‌توانند از گواهینامه SSL چند دامنه به عنوان پوشش کلی برای همه آن‌ها استفاده کنند.

چرا به SSL نیاز دارید؟

SSL گواهینامه‌ها به روش‌های مختلفی به وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند، به ویژه هنگامی که صحبت از حفاظت از داده‌ها است. رمزگذاری که با SSL همراه است، به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا پرداخت‌ها را به طور امن بپذیرند، ورود به رمز عبور را محافظت کنند، فرم‌های وب را ایمن کنند و موارد دیگر. از دیدگاه استراتژیک‌تر، می‌توانیم مزایا را در چند دسته اصلی خلاصه کنیم:

حفاظت از داده‌های محرمانه

از آنجایی که SSL تمام داده‌هایی را که بین یک وب‌سایت و بازدیدکنندگان آن جریان دارد رمزگذاری می‌کند، هیچ کاربر غیرمجازی نمی‌تواند به آن نفوذ کند. سیستم کلید خصوصی-عمومی ثابت شده است که بسیار قوی است و داده‌ها را در برابر هکرها محافظت می‌کند.

تأیید هویت

به دلیل فرآیند درخواست تعدیل شده، گواهینامه‌های SSL هویت وب‌سایت شما را به بازدیدکنندگان تأیید می‌کنند. در پرتو تعداد زیاد سایت‌های جعلی و کلاهبرداری‌های امروزی، این صفحه شما را به مکانی امن‌تر برای بودن تبدیل می‌کند.

ایجاد اعتماد

گواهینامه‌های SSL به طور گسترده شناخته شده هستند. وقتی بازدیدکننده‌ای به وب‌سایت شما می‌رسد و آیکون قفل را می‌بیند، فوراً می‌داند که با یک مرجع معتبر طرف است. از طرف دیگر، بدون SSL، تنها ریسک هشدارهای پرزرق‌وبرق به بازدیدکنندگان شما مبنی بر ناامن بودن سایت شما را دارید.

بهبود رتبه‌بندی موتور جستجو

قبلاً به ارتباط بین گواهینامه‌های SSL و رتبه‌بندی موتور جستجو اشاره کردیم. موتورهای جستجو اکنون گواهینامه SSL را به عنوان عاملی در نظر می‌گیرند که هنگام محاسبه نتایج جستجو از اهمیت زیادی برخوردار است. اتصال HTTPS نشان می‌دهد که وب‌سایت شما برای رتبه‌بندی بالا ایمن است، به شرط آنکه محتوای شما با قصد کاربر مطابقت داشته باشد.

انطباق با PCI

وب‌سایت‌هایی که پرداخت‌ها را می‌پذیرند، باید با الزامات صنعت کارت پرداخت (PCI) مطابقت داشته باشند. یکی از الزامات اصلی این شامل داشتن گواهینامه SSL است.

جرائم سایبری در بالاترین سطح خود هستند، بنابراین مراجع صدور گواهینامه تلاش می‌کنند تا حداکثر امنیت را برای همه صاحبان وب‌سایت و بازدیدکنندگان بالقوه تضمین کنند. بسیاری از CA حتی آنهایی را که گواهینامه‌های سطح بالاتر آن‌ها را خریداری می‌کنند، در برابر ضرر مالی ناشی از مشکلات SSL بیمه می‌کنند.

به عنوان مثال، هر دو GeoTrust True BusinessID با EV و Symantec Secure Site Wildcard SSL با ضمانت ۱.۵ میلیون دلاری همراه هستند.

گواهینامه‌های SSL رایگان

برای وب‌سایت‌های غیرتجاری، گواهینامه SSL همچنان برای عملکرد بهینه ضروری است. با این حال، گواهینامه‌های SSL هزینه دارند و بسیاری از وب‌مسترها مردد هستند که به خصوص اگر در بودجه محدود کار می‌کنند، یکی اضافه کنند.

خوشبختانه، گواهینامه‌های SSL رایگان به لطف سازمان‌هایی مانند Let’s Encrypt، SSL For Free و ZeroSSL وجود دارند.

این گواهینامه‌ها به حدی رایج شده‌اند که اغلب آن‌ها را به صورت پیش‌فرض در برنامه میزبانی خود یکپارچه می‌یابید. در حالی که نصب دستی یک SSL رایگان قطعاً امکان‌پذیر است، یکپارچگی میزبان وب به معنای کاربرد و استقرار آسان‌تر است.

نتیجه‌گیری

تکامل سریع فناوری دیجیتال برای جهان بسیار مهم است. این امر باعث می‌شود که مسائل ظاهراً پیچیده برای مصرف‌کنندگان قابل درک‌تر و دسترسی‌پذیرتر شوند. هرگونه توسعه‌ای یک شمشیر دو لبه است و امروز، ما باید در هنگام گشت و گذار آنلاین بیشتر از همیشه احتیاط کنیم.

گواهینامه SSL تنها یکی از بسیاری از اقداماتی است که می‌توانید برای بهبود امنیت وب‌سایت خود انجام دهید، اما قطعاً یک شروع عالی است. با ارائه‌دهنده میزبانی خود در مورد گزینه‌های SSL آن‌ها مشورت کنید و امروز یکی را ایمن کنید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.