شما در حال راهاندازی یک وبسایت جدید هستید و مانند بیش از یک سوم از صاحبان سایتها، وردپرس را برای پروژه خود انتخاب کردهاید. یک تم زیبا و چند پلاگین در حال حاضر در سایت شما نصب شدهاند تا عملکرد مورد نظر شما را فراهم کنند.
اما آیا میدانید چگونه میتوانید فعالیتهای مهم بازدیدکنندگان و تبدیلها را بدون نیاز به دانستن کد پیگیری کنید؟ Google Tag Manager (GTM) یک راهحل عالی ممکن است…
Google Tag Manager چیست؟
به عنوان یک صاحب سایت، شما زمان، تلاش و پول زیادی را در پروژه خود سرمایهگذاری کردهاید، بنابراین به طور طبیعی میخواهید نتایج این سرمایهگذاری قابل توجه را ببینید.
شما به تمام اطلاعات مربوط به نحوه تعامل کاربران با وبسایت خود نیاز دارید. شما میخواهید بدانید که آنها از کجا میآیند، چه مدت در سایت میمانند، روی کدام لینکها کلیک میکنند، کدام مقالات را میخوانند و غیره. همچنین باید بدانید که کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی شما چقدر موفق هستند.
اینجاست که برچسبها وارد میشوند.
یک برچسب، یک قطعه کد است که به صفحات وبسایت شما اضافه میشود تا اطلاعات دقیقی درباره فعالیت و رفتار کاربران جمعآوری کند. Google Analytics و Facebook Pixel دو سرویس محبوب هستند که از برچسبها استفاده میکنند، اما دهها پلتفرم دیگر نیز از این تکنیک بهره میبرند.
برچسبها میتوانند چند مشکل ایجاد کنند. قطعات کد باید در فایلهای سایت شما قرار گیرند که نیاز به ویرایش دستی کد دارد. به طور طبیعی، افرادی که پسزمینهای در توسعه وب ندارند، ممکن است این کار را کمی ترسناک بیابند.
علاوه بر این، افزودن تعداد زیادی قطعه کد میتواند سرعت وبسایت شما را کاهش دهد و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده توسط تمام برچسبهای مختلف میتواند فرآیندی نسبتاً دشوار باشد.
Google Tag Manager یک سرویس رایگان است که برای حل این مشکل طراحی شده است. به جای افزودن دستی برچسبهای متعدد برای تمام سرویسهای مختلف، شما یک برچسب کانتینر واحد دارید. بقیه برچسبها از طریق یک داشبورد آسان برای استفاده تولید و مدیریت میشوند.
علاوه بر سطح بالاتر قابلیت استفاده و مدیریت سادهتر برچسبها، استفاده از GTM همچنین عملکرد سایت را بهبود میبخشد. شما کد کمتری به قالبهای سایت اضافه میکنید و در نتیجه بار اضافی را کاهش میدهید. علاوه بر این، کنترل بیشتری بر برچسبهای فردی و تأثیری که بر سرعت بارگذاری دارند خواهید داشت.
مزایای Google Tag Manager
GTM اولین پلتفرم از این نوع نبود که گوگل در سال ۲۰۱۲ راهاندازی کرد، اما به سرعت به یکی از محبوبترین راهحلها تبدیل شد. حداقل بخشی از این محبوبیت به دلیل انعطافپذیری آن است.
شما میتوانید از Google Tag Manager در هر دو وبسایت و برنامههای موبایل iOS و Android استفاده کنید. این پلتفرم بیش از ۵۰ نوع مختلف از برچسبها را توسط گوگل و ارائهدهندگان ثالث پشتیبانی میکند. اگر مهارت کافی در کدنویسی دارید، میتوانید یک برچسب سفارشی نیز ایجاد کنید.
شاید بزرگترین مزیت آن این است که برخلاف سایر پلتفرمهای مدیریت برچسب، GTM کاملاً رایگان است.
چگونه Google Tag Manager را در وردپرس نصب کنیم؟
قبل از اینکه بتوانید GTM را به وردپرس اضافه کنید، باید یک حساب کاربری و یک برچسب کانتینر برای وبسایت خود ایجاد کنید. وارد حساب کاربری گوگل خود شوید و به https://tagmanager.google.com/ بروید.
برای شروع روی “Create Account” کلیک کنید و فیلدها را پر کنید.
در بخش تنظیمات حساب، باید نام حساب (مثلاً نام شرکت شما) و مکان خود را وارد کنید. در بخش تنظیمات کانتینر، باید دامنه خود را وارد کرده و مشخص کنید که از کانتینر برای یک وبسایت استفاده خواهید کرد، نه یک اپلیکیشن موبایل.
پس از کلیک روی دکمه “ایجاد” (Create)، GTM از شما میخواهد که با شرایط خدمات موافقت کنید و در صورت موافقت، برچسب کانتینر ایجاد شده و در یک پنجره پاپآپ نمایش داده میشود.
در بخش تنظیم حساب، شما باید نام حساب (مثلاً نام شرکت خود) و مکان خود را وارد کنید. در بخش تنظیم کانتینر، باید دامنه خود را وارد کرده و مشخص کنید که از کانتینر برای یک وبسایت استفاده خواهید کرد، نه یک اپلیکیشن موبایل.
پس از کلیک روی دکمه “ایجاد”، GTM از شما میخواهد که با شرایط خدمات موافقت کنید و در صورت موافقت، برچسب کانتینر ایجاد شده و در یک پنجره پاپآپ نمایش داده میشود.
این برچسب شامل چند قطعه کد است که باید به قالب header.php تم وردپرس شما اضافه شوند. اگر اکنون پنجره پاپآپ را ببندید، میتوانید بعداً به برچسب کانتینر از بخش Admin > Install Google Tag Manager در داشبورد GTM دسترسی پیدا کنید.
راههای مختلفی برای ادغام Google Tag Manager در وردپرس وجود دارد. به عنوان مثال، مخزن پلاگینهای رسمی وردپرس پر از افزونههایی است که برای کمک به شما در استقرار GTM بدون نیاز به ویرایش دستی کد قالب طراحی شدهاند.
در حین انتخاب راهحل خود، به تعداد دانلودها و نظرات کاربران توجه کنید. با انتخاب یک پلاگین محبوب و پشتیبانی شده، احتمال بیشتری وجود دارد که در صورت مواجهه با مشکل، کمک دریافت کنید.
یک گزینه دیگر این است که یک پلاگین نصب کنید که فقط هدر و فوتر تم شما را ویرایش میکند. سایر خدمات نیز نیاز به افزودن قطعات کد به این بخشهای خاص از وبسایتهای وردپرس دارند. افزونههایی مانند Insert Headers and Footers زندگی کاربران را با قرار دادن صحیح کد وارد شده در فایل آسانتر میکنند.
اگر احساس اطمینان میکنید، میتوانید این کار را خودتان انجام دهید. کاربران فنیتر ترجیح میدهند کد را خودشان وارد کنند زیرا این کار نیاز به نصب پلاگین خاص برای این کار را از بین میبرد. علاوه بر این، انجام این کار از داشبورد وردپرس ممکن است.
به بخش Appearance > Theme Editor بروید و قالب هدر را از نوار کناری سمت راست پیدا کنید. وقتی آن را باز میکنید، مطمئن شوید که به دستورالعملهای Google Tag Manager توجه کنید. اولین قطعه کد باید بلافاصله بعد از تگ <head> قرار گیرد و قطعه دوم باید بعد از تگ <body> باز قرار گیرد.
اگر اینطور نباشد، GTM به درستی اجرا نخواهد شد.
حتی اگر کار زیادی نمیتواند اشتباه پیش برود، عجله نکنید. با این حال، از آنجا که شما یکی از فایلهای تم خود را ویرایش خواهید کرد، ممکن است ایده بدی نباشد که قبل از شروع، یک نسخه پشتیبان کارآمد داشته باشید.
شروع کار با Google Tag Manager
پس از اینکه Google Tag Manager با موفقیت بر روی وبسایت وردپرس شما نصب شد، باید شروع به ایجاد برچسبها کنید.
ابزاری که برای ایجاد یک برچسب جدید استفاده خواهید کرد یکی از اولین چیزهایی است که هنگام ورود به داشبورد GTM مشاهده خواهید کرد.
برای ایجاد یک برچسب، باید نوع برچسبی را که میخواهید بسازید مشخص کنید. شما میتوانید از بین بیش از ۵۰ نوع مختلف انتخاب کنید، از جمله تمام سرویسهای بازاریابی، تبلیغات و تحلیلهای گوگل، به علاوه پلتفرمهای مختلف ارائهدهندگان ثالث. همچنین میتوانید اسکریپت یا وب بیکن خود را ایجاد کنید.
انواع مختلف برچسبها نیاز به تنظیمات متفاوتی دارند. به طور کلی، رابط کاربری گوگل تگ منیجر (GTM) بصری است و نکات راهنمای زیادی وجود دارد تا مطمئن شوید گم نمیشوید.
بسته به نوع برچسبی که انتخاب میکنید، گزینههای مختلفی برای محرکهایی که برچسب را فعال میکنند، خواهید داشت. وقتی آماده شدید، روی “ذخیره” کلیک کنید تا برچسب در داشبورد شما ذخیره شود.
برای ایجاد برچسب، باید نوع برچسبی که میخواهید بسازید را مشخص کنید. میتوانید از بین بیش از ۵۰ نوع مختلف انتخاب کنید، از جمله تمام سرویسهای بازاریابی، تبلیغات و تحلیلهای گوگل، به علاوه پلتفرمهای مختلف ارائهدهندگان ثالث. همچنین میتوانید اسکریپت یا وب بیکن خود را ایجاد کنید.
انواع مختلف برچسبها نیاز به تنظیمات متفاوتی دارند. به طور کلی، رابط کاربری بصری است و نکات راهنمای زیادی وجود دارد تا مطمئن شوید گم نمیشوید.
بسته به نوع برچسبی که انتخاب میکنید، گزینههای مختلفی برای محرکهایی که برچسب را فعال میکنند، خواهید داشت. وقتی آماده شدید، روی “ذخیره” کلیک کنید تا برچسب در داشبورد شما ذخیره شود.
زویپ و وردپرس
زویپ سرور بیش از یک دهه است که میزبان وبسایتهای وردپرس بوده و به هزاران پروژه کمک کرده است تا شروع به کار کنند. ما به خوبی میدانیم که سایت وردپرس شما برای شروع به چه چیزی نیاز دارد و میتوانیم تضمین کنیم که با راهحلهای میزبانی بهینهسازی شده برای وردپرس ما، میتوانید آن را دریافت کنید.
هر طرح شامل یک دامنه رایگان است و اگر سایت موجودی دارید، میتوانیم آن را برای شما منتقل کنیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی میزبان خود را تغییر دهید.
اگر سایت شما هنوز نسبتاً کوچک است، میتوانید با یک برنامه اشتراکی شروع کنید و رشد پروژه خود را مشاهده کنید. با این حال، برای عملکرد و امنیت بهینه، احتمالاً باید به فکر داشتن یک VPS اختصاصی باشید که توسط کارشناسان ما به طور کامل مدیریت میشود.
با یک VPS، از محیطی ایزوله با منابع تضمینشده و یک IP اختصاصی بهرهمند میشوید. میتوانید انتظار سرعت بارگذاری سریعتر و عملکرد قابلاعتمادتر را داشته باشید.
شما همچنین میتوانید حساب میزبانی خود را از طریق SPanel – یک پلتفرم مدیریت همهکاره که به طور خاص برای برنامههای VPS ما توسعه یافته است، کنترل کنید.
نتیجهگیری
برچسبها میتوانند یک سلاح قدرتمند در زرادخانه مدیر سایت باشند. آنها دیدگاه فوقالعادهای از آنچه مردم درباره وبسایت شما فکر میکنند به شما میدهند و میتوانید از آنها برای تنظیم استراتژی خود و بهبود بیشتر تجربه کاربری استفاده کنید.
بسیاری از صاحبان سایت برای به دست آوردن ایدهای جامع از چگونگی پیشرفت پروژههای خود به برچسبهای متعدد نیاز دارند، اما استقرار و مدیریت همه آنها میتواند کمی دشوار باشد. خوشبختانه، راهحلهایی مانند Google Tag Manager میتوانند این کار را به طور قابل توجهی ساده کنند و کاربران وردپرس خوشحال خواهند شد که بدانند این ابزار به خوبی با محبوبترین سیستم مدیریت محتوای جهان ادغام میشود.