آیا شما یک مصرف کننده محتوا یا تولیدکننده محتوا هستید، گوگل یک نیروی عظیم از ابزارها را در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید به موفقیت در وب جهانی دست یابید. هنگامی که به عنوان یک بازدیدکننده از وبسایتها با گوگل جستجو میکنید، از یک مجموعه ابزار که در پس زمینه به آرامی کار میکنند تا بهترین تجربه اینترنتگردی را برای شما فراهم کنند، بهره میبرید. این میتواند برای کسب و کارها و افراد مانند توسعه دهندگان وبسایت یا صاحبان کسب و کارهای کوچک مفید باشد.
امروز، ما شما را با هفت ابزار برتر گوگل که برای دستیابی به بهترین رتبهبندی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) طراحی شدهاند، آشنا میکنیم. از آنجایی که گوگل منابع متعددی برای کمک به بهبود بهینهسازی موتور جستجو (SEO) دارد، بیایید با گوگل کسب و کار من شروع کنیم.
۷ ابزار برتر برای رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل
۱. گوگل کسب و کار من (Google My Business)
این شاید سادهترین راه برای شروع فرآیند بهینهسازی موتور جستجو (SEO) شما باشد. گوگل کسب و کار من ابزاری است که به گوگل کمک میکند تا کسب و کار شما را در معرض دید مشتریان بالقوه قرار دهد. شما اطلاعات تماس کسب و کار خود را به همراه یک توضیح مختصر به گوگل ارائه میدهید. حتی میتوانید عکسها را نیز ضمیمه کنید. اما چگونه این به شما در دستیابی به SEO کمک میکند؟
هنگامی که مشتریان بالقوه با استفاده از یک کلیدواژه جغرافیایی در گوگل جستجو میکنند، گوگل کسب و کار من به طور خودکار باعث میشود که وبسایت شما در صورتی که در آن منطقه جغرافیایی قرار داشته باشید، رتبه بالاتری کسب کند. در واقع، هر چه اطلاعات بیشتری ارائه دهید، احتمال اینکه در بسته محلی گوگل قرار بگیرید، بیشتر است.
بسته محلی همان بخشی از نتایج جستجوی برتر است که در آن نقشه و سایر اطلاعات مفید به همراه نتایج جستجو ارائه میشود. برای مشتریان بالقوهای که در حال جستجو هستند، این ابزار به طور واقعی آنها را به درب شما هدایت میکند.
۲. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)
همانطور که از نام آن پیداست، گوگل آنالیتیکس پایه تجربی است که باید تمام تصمیمات SEO خود را بر اساس آن بگیرید. گوگل آنالیتیکس قادر است اطلاعات بسیار مفید و ظریف در مورد بازدیدکنندگان وبسایت شما را ردیابی کند. نمونههایی از اطلاعات قابل ردیابی شامل مکان، مدت زمان سپری شده در یک صفحه و مرورگر استفاده شده است.
سپس میتوانید از این اطلاعات برای تعیین اینکه کدام صفحات بیشترین و طولانیترین بازدید را دارند یا کدام دعوت به عمل (CTA) بهترین نتایج را به دست آورده است، استفاده کنید. با چنین اطلاعات قدرتمندی، میتوانید تصمیمات آینده را برای اطمینان از نرخ کلیک بالاتر، کاهش نرخ پرش و افزایش تبدیل در وبسایت خود هدایت کنید.
۳. آزمون سازگاری با موبایل گوگل (Google Mobile-Friendly Test)
هنگامی که کاربران امروزه از گوگل برای جستجوی وبسایتها استفاده میکنند، ۶۰ درصد احتمال دارد که از یک دستگاه تلفن همراه استفاده شود. اگر شما مثل من هستید، وبسایتهای غیرواکنشگرا شما را دیوانه میکنند. گوگل نیز با این موضوع موافق است و سازگاری با موبایل را یکی از معیارهای کلیدی در رتبهبندی نتایج جستجو قرار داده است. برای این منظور، آنها همچنین تشخیص اینکه آیا وبسایت شما سازگار با موبایل است یا خیر را برای شما آسان کردهاند.
آزمون سازگاری با موبایل گوگل وبسایت شما را تجزیه و تحلیل میکند و به شما میگوید که آیا سازگار با موبایل است یا خیر.
اگر سازگار نیست، راهنماییهایی برای کمک به بهبود آن وجود دارد.
۴. بینش سرعت صفحه گوگل (Google PageSpeed Insights)
یک ابزار دیگر ساده و سریع که برای بهبود رتبهبندی نتایج جستجوی شما طراحی شده است، بینش سرعت صفحه گوگل است. این در اساس سرعت بارگذاری وبسایت شما را اندازهگیری میکند. تحقیقات گوگل نشان داد که حداکثر زمان مجاز برای بارگذاری کامل یک صفحه سه ثانیه است.
از بینش سرعت صفحه استفاده کنید تا بدانید وبسایت شما چقدر طول میکشد تا بارگذاری شود و هر گونه تنظیم لازم را انجام دهید.
همانند آزمون سازگاری با موبایل، این مداخلات ساده میتوانند به کاهش نرخ پرش و بهبود تبدیل کمک کنند. پس از صرف زمان و تلاش زیادی برای ساخت وبسایت کامل، پاداش شما تنها از طریق نرخ کلیک و تبدیل بالا به دست میآید. اگر کسی حوصله انتظار برای بارگذاری وبسایت شما را نداشته باشد، همه چیز بیفایده خواهد بود. چیزهای کوچک اهمیت دارند.
۵. برنامهریز کلیدواژه گوگل (Google Keyword Planner)
برای جستجوی وبسایتها با گوگل، لازم است بدانید که کدام کلیدواژهها را برای فراخوانی وبسایتهای مرتبط وارد کنید. در نهایت، گوگل الگوهایی را در این کلمات جستجو شناسایی میکند و سپس میتواند آنها را به تولیدکنندگان محتوای وبسایت ارائه دهد تا به صورت هدفمند و عمدی از آنها استفاده کنند. این در اساس همان کاری است که برنامهریز کلیدواژه انجام میدهد. این به شما در بهینهسازی برای SEO کمک میکند، زیرا اگر وبسایت شما کلیدواژههایی برای جذب کاربران نداشته باشد، رتبهبندی شما پایین خواهد بود.
۶. گوگل (Google Correlate)
یک ابزار کلیدواژه عالی دیگر برای افزایش SEO هنگامی که بازدیدکنندگان با گوگل جستجو میکنند، همبستگی گوگل است. در حالی که برنامهریز کلیدواژه گوگل به شما میگوید که چه جستجوهایی انجام میشود، همبستگی آن را برعکس میکند و کنترل را به شما میدهد.
اگر شما کلیدواژههای خود را ابداع کنید، که توصیه میشود، به ویژه اگر در یک بازار تخصصی فعالیت دارید یا یک محصول یا خدمات بسیار کمیاب ارائه میدهید، گوگل کلمات جستجوی احتمالی را پیشنهاد میکند که میتوانید آنها را با کلیدواژه خود ترکیب (یا همبسته) کنید تا شانس ظاهر شدن در رتبههای بالای نتایج جستجو را افزایش دهید.
۷. هشدارهای گوگل (Google Alerts)
هشدارهای گوگل یک برنامه کاربردی ناشناخته اما بسیار مفید است که به شما امکان انجام اقدامات بسیار جالب را میدهد، مانند نظارت بر رقبای خود، مقالات روزنامهای که در مورد صنعت شما صحبت میکنند یا فرصتهایی برای همکاری با شرکای همراه. بهترین قسمت این است که همه اینها به صورت غیرفعال انجام میشود: به گوگل بگویید که به چه چیزی نیاز دارید و آنها اطلاعات را برای شما جستجو و ارسال میکنند.
بیایید یک مثال بزنیم. یک هشدار گوگل را برای نظارت بر رقبای خود تنظیم کنید. به این ترتیب، هر زمان که یکی از رقبای شما در یک پست اینترنتی جدید ذکر شود، شما از آن مطلع میشوید. ارتباط آن با SEO چیست؟ SEO واقعاً به معنای انجام هر کاری برای رسیدن به بالاترین رتبه در نتایج جستجو است. بنابراین، نباید از تقلید از اقدامات موفق رقبای خود شرمنده باشید. اما همان هشدار میتواند برای ارزیابی نظر عمومی در مورد آنها در مقایسه با شما نیز استفاده شود.
نتیجه گیری :
گوگل پرکاربردترین موتور جستجو است، بنابراین منطقی است که ابزارهای آن را برای بهبود رتبهبندی خود بررسی کنید. هفت ابزار از این دست عبارتند از: گوگل کسب و کار من، گوگل آنالیتیکس، آزمون سازگاری با موبایل گوگل، بینش سرعت صفحه گوگل، برنامهریز کلیدواژه گوگل، همبستگی گوگل و هشدارهای گوگل.
شما میتوانید از آنها به همراه ابزار SEO وبسایت خود یا به تنهایی استفاده کنید. انتخاب سازنده سایت کامل نیازمند تفکر دقیق است. همچنین، SEO شما نیز شایسته توجه مداوم شماست، زیرا اطلاعات خام با جستجوی مداوم کاربران در گوگل تغییر میکند.