۰
(۰)

به جرئت میتوان گفت امروزه تمام افراد از تکنولوژی و کامپیوتر استفاده میکنند. هرکس در سطح دانش خود و به اندازه نیازی که دارد، هنگام کار با کامپیوتر ممکن است با چالش هایی مواجه شود. کاربران تازه کار کامپیوتر و کسانی که فقط استفاده های مشخص و ساده از کامپیوتر میکنند غالبا سیستم عامل ویندوز را انتخاب میکنند. اما این مسئله برای گیک ها و مهندسین کامپیوتر چالش بزرگی است. مهندسین کامپیوتر گاها در انتخاب سیستم عامل میان لینوکس و ویندوز دچار سردرگمی میشوند. مسئله اصلی که در این میان مطرح میباشد بحث امنیت و سایر قابلیت های کاربردی سیستم عامل میباشد. در ادامه این مطلب تفاوت های میان این دو سیستم عامل را بررسی خواهیم کرد.

ویندوز یا لینوکس؟

ویندوز بهتر است یا لینوکس؟ Linux امن تر است یا Windows؟ ویندوز و لینوکس هر یک سیستم عامل هایی هستند که برای مدیریت منابع سخت افزاری سیستم طراحی شده اند. در واقع یک رابط کاربری بین کاربر و سخت افزارهای موجود روی دستگاه شما هستند. این دو نوع سیستم عامل در کنار وجوه اشتراک فراوان تفاوت های واضحی نیز دارند. این تفاوت ها هم در نحوه کار و هم در نحوه برقراری ارتباط با کاربر مشاهده میشود. در کنار این تفاوت ها باید بدانید که سیستم عامل ویندوز یک محصول تجاری و در اختیار شرکت مایکروسافت میباشد. اما لینوکس برخلاف ویندوز یک سیستم عامل رایگان و در اصطلاح Open Source است. جالب است بدانید هیچ شرکت واحدی این محصول را پشتیبانی و مدیریت نمیکند.

نگاهی کلی به ویندوز

تصویر ویندوز xp

سیستم عامل ویندوز امروزه بیشترین استفاده را در میان کاربران سیستم های خانگی در سطح دنیا دارد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم ویندوز مناسب افرادی است که دانش زیادی نسبت به کامپیوتر و برنامه نویسی با کامپیوتر ندارند زیرا دارای یک رابط گرافیکی بسیار ساده برای برقراری ارتباط با کاربر است و کاربران به راحتی میتوانند امور خود را تنها با استفاده از یک موس و امروزه حتی با اشاره و لمس صفحه نمایش، به دور از هرگونه پیچیدگی به انجام برسانند.

کاربرانی که با لینوکس کار میکنند نقطه ضعف سیستم عامل ویندوز را عدم ثبات آن اعلام میکنند. آنها ادعا دارند که این سیستم عامل قابل اعتماد نیست و ممکن است به راحتی دچار مشکل شود. این در حالی است که در آزمایش هایی که برای تست این مورد انجام شده است ویندوز براحتی توانسته نظر مثبت کاربران خود را بدست بیاورد. سیستم عامل ویندوز در انواع و اقسام نسخه ها با توجه به نیازهای کاربران طراحی و ایجاد میشود. از سیستم عامل های مورد استفاده در سرور های سازمان ها گرفته تا سیستم عامل های مورد استفاده در سیستم های خانگی و سیستم عامل های مورد استفاده در لپتاپ و گوشی های هوشمند تا دستگاه های صنعتی… همه از سری محصولاتی هستند که مایکروسافت با استفاده از سیستم عامل ویندوز قابلیت پشتیبانی از آنها را دارد.

به عنوان یک برنامه نویس یا کاربر شما به هیچ عنوان نمیتوانید به فایل ها و کدهای سیستم عامل ویندوز دسترسی پیدا کنید و هیچکس هم نمیتواند ادعا داشته باشد که میتواند به این کدها دسترسی پیدا کند. در اصطلاح فنی هسته یا Kernel اصلی سیستم عامل ویندوز غیرقابل دسترسی میباشد.

نگاهی کلی به لینوکس

صفحه خط فرمان لینوکس

لینوکس یکی از پرکاربردترین سیستم عامل هاست. بیشتر استفاده لینوکس به عنوان سرور در سازمان ها میباشد. لینوکس بر خلاف ویندوز یک سیستم عامل Open Source است. یعنی کاربران برنامه نویس میتوانند به منابع و کدهای نوشته شده در هسته اصلی این سیستم عامل دسترسی پیدا کنند. سیستم عامل لینوکس این اجازه را به کاربران خواهد داد. یعنی بدون کوچکترین محدودیتی اجازه استفاده از کلیه منابع و فایل های موجود در لینوکس کاربران داده میشود.

از دیگر مشکلاتی که برای استفاده کاربران عادی از سیستم عامل لینوکس وجود دارد تنوع بسیار زیاد این محصول است که انتخاب گزینه درست برای کار کردن را برای کاربران سخت میکند. با توجه به اینکه هیچ شرکت انحصاری مانند مایکروسافت از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی نمیکند و هر کس به دلخواه خودش میتواند تغییراتی در این سیستم عامل ایجاد کرده و بعضا یک سیستم عامل جدید ایجاد کند، ممکن است صدها توزیع یا نسخه مختلف از این سیستم عامل در اینترنت وجود داشته باشد که حق انتخاب را برای کاربران سخت میکند و از همه مهمتر اگر کاربری دچار مشکل برای استفاده از آن شود بعضا پیدا کردن راهکار حل مشکل چندان آسان نیست.

هر چند در برخی از لینوکس ها نیز رابط های گرافیکی تعبیه شده است اما این سیستم عامل همچنان نتوانسته جایگاه ویندوز را بگیرد و اکثر کارهای کلیدی سیستم عامل بایستی بصورت دستوری در خط فرمان انجام شود. در ابعاد سازمانی کارایی لینوکس به عنوان یک سرور بسیار بالاتر از سیستم عامل ویندوزی است. هر چند پیکربندی های لینوکس دشوارتر است اما از درجه اعتماد پذیری بالاتری برخوردار است.

جمع بندی نهایی

با مطالعه مطالب فوق میتوان به این نتیجه رسید که سیستم عامل ویندوز در بیشتر موارد مناسب کاربران عادی میباشد. در حالی که توصیه میشود برای امور تخصصی و امنیتی سازمان های بزرگ از سیستم عامل لینوکس استفاده نمایید.


امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.