۰
(۰)

در این مقاله سعی داریم به بررسی برخی واژه های متداول دنیای اینترنت و بیان تفاوت های آنها بپردازیم. ممکن است به سبب اشتباهات گفتاری از سوی برخی ارائه دهندگان سرویس اینترنت، مفهوم بعضی از اصطلاحات را با برخی دیگر اشتباه بگیریم. مفاهیمی از جمله پهنای باند اینترنت و سرعت و ترافیک آن، مفاهیم متفاوتی هستند که تفاوت آنها براحتی قابل درک نیست. مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا این گونه تفاوت هارا بهتر درک نمایید.

مفهوم پهنای باند

پهنای باند عبارتی‌ست که امروزه اشتباها با مفاهیمی از قبیل سرعت یا ترافیک اینترنت یکی فرض می‌شود. درحالیکه این سه مقوله معانی متفاوتی داشته اما با یکدیگر در ارتباط هستند.

به عنوان مثال بیایید لوله های آبرسانی شهر را در نظر بگیریم؛ هر لوله بسته به نیاز محدوده اش قطر متفاوتی دارد. لوله های اصلی آب یک محله قاعدتا باید قطر بسیار بیشتری نسبت به قطر لوله های خانگی داشته باشند. مقدار آبی که در یک زمان میتواند درون لوله قرار داشته باشد به قطر لوله بستگی دارد، حالا این لوله می‌تواند کاملا پر یا کمی خالی باشد. قطر لوله در واقع پهنای باند لوله می‌باشد! درک مفهوم پهنای باند شبکه نیز به همین شکل می‌باشد.

پهنای باند شبکه به میزان داده ای اتلاق می‌گردد که در یک زمان واحد در شبکه شما قابل انتقال می‌باشد.

تفاوت میان این دو این است که برای بالا بردن پهنای باند شبکه، نیاز به افزایش اندازه های فیزیکی نیست. یعنی برای بالا بردن پهنای باند، نیازی به افزایش قطر کابل یا فیبر نیست. زیرا دیتای شبکه جرم فیزیکی نداشته و فقط جنس بستر جابجایی تاحدی تاثیرگذار می‌باشد.

تفاوت سرعت اینترنت و پهنای باند

برخلاف باور عموم، سرعت اینترنت یا شبکه با پهنای باند آن متفاوت است. مثال لوله های آبرسانی شهر در اینجا نیز می‌تواند به درک تفاوت این دو مفهوم کمک کند. پیشتر گفتیم که قطر لوله در واقع همان پهنای باند لوله است! اکنون توجه شما را به فشار و سرعت آبی که در لوله جریان دارد جلب میکنیم. توجه داشته باشید که سرعت آب جاری در لوله، ارتباطی با پر یا خالی بودن حجم لوله ندارد.

سرعت شبکه به تعداد بیت و بایت هایی اتلاق می‌گردد که در یک ثانیه درون شبکه شما جابجا می‌شود.

در این رابطه نیز مسئله جرم نداشتن دیتای شبکه تفاوتی را ایجاد میکند. بالا رفتن سرعت و فشار آب درون لوله باعث پر شدن حجم لوله نیز میگردد. اما در مقوله‌ی انتقال دیتا در شبکه سرعت و پهنای باند ارتباطی به یکدیگر پیدا نخواهند کرد.

در حال حاضر دیتاسنتر هایی در ایران وجود دارند که سرعت و پهنای باند رضایت‌بخشی را ارائه می‌دهند. برای شناخت هرچه بهتر آن ها مقاله آموزشی زویپ سرور، تحت عنوان مراکز داده معروف ایران را مطالعه نمایید.

به منظور استفاده از سرعت هرچه تمام تر VPS یا سرور مجازی، به بخش فرورش سرور مجازی زویپ سرور مراجعه نمایید.

مقوله‌ی ترافیک اینترنت

ترافیک اینترنت درواقع مقدار حجمی که ما روی دیوایس یا سیمکارت خود تهیه میکنیم. با توجه به مثال لوله های آب، درک مفهوم ترافیک شبکه آسان تر است. همانطور که می‌دانید لوله های آبرسانی شهری هربار مقدار معینی آب را از مخازن انتقال می‌دهند. ترافیک اینترنت چیزی شبیه به مقدار آب موجود در مخازن می‌باشد.

امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.