۰
(۰)

سیستم عامل سرور (Server Operating System) برای مدیریت و کنترل سروهای کامپیوتر طراحی شده است. سرورها کامپیوتر هایی هستند که برای اجرای برنامه هایی که به کاربران دسترسی مستقیم نیاز ندارند و برای اجرای داده ها و سرویس هایی که بر روی آنها اجرا می شوند استفاده می شوند.

سیستم عامل سرور به شما اجازه می دهد تا برنامه های بسیار پیچیده و داده های بسیار زیادی را با کمترین سرعت و امنیت بالا به کار ببرید. برخی از ویژگی های اصلی سیستم عامل سرور شامل امکانات زیر هستند:

  1. امکان اجرای چندین برنامه به صورت مجزا بر روی یک سرور: سیستم عامل سرور می تواند چندین برنامه را به صورت مجزا بر روی یک سرور اجرا کند. این به شما اجازه می دهد تا برنامه های مختلف را به صورت همزمان با هم بر روی یک سرور اجرا کنید.
  2. امکانات بالای امنیت: سیستم عامل سرور می تواند برای حفاظت از داده ها و سرویس های شما از امکانات بالای امنیت بهره مند شود. به عنوان مثال، شما می توانید دسترسی به برنامه ها و داده های شما را به صورت مدیریت شده قرار دهید.
  3. امکانات بالای کنترل و ادامه مطلوب: سیستم عامل سرور می تواند برای کنترل بهتر و ادامه مطلوب برنامه های شما از امکانات بالایی بهره مند

انواع سیستم عامل سرور

اشتباهی که اکثر افراد مرتکب شده اند این هست که حین انتخاب سرور برای راه اندازی سایت یا هر نیاز دیگر، به سیستم عامل آن توجهی ندارند اولین گزینه و مهم ترین فاکتور سیستم عامل نصب شده روی سرور است. البته اگر سرور اختصاصی تهیه نمایید می توانید سیستم عامل دلخواهتان را هم روی آن نصب و پیکربندی کنید. به صورت کلی دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس بسیار محبوب هستند.

نوع سرور امکان ارتقاء منابع زبان قابل پشتیبانی سرعت سیستم عامل
 سرور لینوکسی کد باز و قابل توسعه پشتیبانی از اغلب زبان های برنامه نویسی سرعت بالا نسبت به ویندوز لینوکس
  سرور ویندوزی برای توسعه باید از خود شرکت ماکروسافت درخواست و بسته خریداری کرد. پشتیبانی از زبان هایی چون ASP.NET سرعت پایینتر نسبت به لینوکس ویندوز

البته نسخه های دیگری هم در دنیا ارائه شده اما ما این دو سیستم عامل که از محبوبیت و کارایی بالایی برخوردار هستند را مورد بررسی قرار دادیم.

۱_ ویندوز سرور چیست

Windows Server یک سیستم عامل سرور است که توسط microsoft طراحی شده است. این سیستم عامل برای اجرای برنامه های بزرگ و برنامه های با کاربردهای اداری طراحی شده است. Windows Server به شما اجازه می دهد تا برنامه های بسیار پیچیده و داده های بسیار زیادی را با کمترین سرعت و امنیت بالا به کار ببرید.

برخی از ویژگی های اصلی Windows Server شامل امکانات زیر هستند:

  1. امکانات بالای ادامه مطلوب: Windows Server می تواند برای ادامه مطلوب برنامه های شما از امکانات بالایی بهره مند شود. به عنوان مثال، این سیستم عامل می تواند برنامه های شما را بعد از اشتباهات سیستم یا قطعیت برقی بازیابی کند.
  2. امکانات بالای امنیت: Windows Server می تواند برای حفاظت از داده ها و سرویس های شما از امکانات بالای امنیت بهره مند شود. به عنوان مثال، شما می توانید دسترسی به برنامه ها و داده های شما را به صورت مدیریت شده قرار دهید.
  3. امکانات بالای کنترل: Windows Server می تواند برای کنترل بهتر برنامه های شما از امکانات بالایی بهره مند شود. به عنوان مثال، شما می توانید برنامه های شما را به صورت مدیریت شده اجرا کنید و به صورت خودکار برنامه های لازم را به کاربران خود اختصاص دهید.

۲_لینوکس سرور چیست

Linux Server یک سیستم عامل سور برای اجرای برنامه های بزرگ و برنامه هایی با کاربردهای اداری است که برپایه نرم افزار Linux ساخته شده است. Linux Server به شما اجازه می دهد تا برنامه های بسیار پیچیده و داده های بسیار زیادی را با کمترین سرعت و امنیت بالا به کار ببرید.

برخی از ویژگی های اصلی Linux Server شامل امکانات زیر هستند:

  1. امکانات بالای امنیت: Linux Server می تواند برای حفاظت از داده ها و سرویس های شما از امکانات بالای امنیت بهره مند شود. به عنوان مثال، شما می توانید دسترسی به برنامه ها و داده های شما را به صورت مدیریت شده قرار دهید.
  2. امکانات بالای کنترل: Linux Server می تواند برای کنترل بهتر برنامه های شما از امکانات بالایی بهره مند شود. به عنوان مثال، شما می توانید برنامه های شما را به صورت مدیریت شده اجرا کنید و به صورت خودکار برنامه های لازم را به کاربران خود اختصاص دهید.

نتیجه گیری:

در این مقاله برای شما تمام نکات کلیدی سیستم عامل سرور لینوکس، سیستم عامل سرور ویندوز و همچنین بهترین سیستم عامل برای سرور را بازگو کردیم.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.