۰
(۰)

همانطور که میدانید، لینوکس به سیستم عامل هایی گفته میشود که از هسته اوپن سورس و ماژولار لینوکس استفاده میکنند. این سیستم عامل بسیار محبوب بوده و کارایی های بسیار زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به استفاده به عنوان پلتفرم بسیاری از نرم افزار های کاربردی تحت وب اشاره نمود. در ادامه تعدادی از توزیعات پر کاربرد و محبوب لینوکس را نام برده و آن ها را معرفی خواهیم کرد.

۱ – ARCH Linux

Arch Linux در جامعه کاربران لینوکس بسیار کاربردی و معروف است زیرا بر اساس هیچ توزیع دیگری ساخته نشده است و در عین حال کاملاً شناخته شده و مورد استفاده گسترده کاربران است. به طور سنتی، Arch برای کاربرانی که به تازگی قصد کار با لینوکس را دارند توصیه نمیشود. زیرا فرایند نصب کمی پیچیده میباشد و به مداخله زیادی از طرف کاربر نیاز دارد. این پروسه به یک دانش خاص در مورد پارتیشن ها، LVM و به طور کلی لینوکس نیاز دارد تا بتوانید نصب موفقیت آمیزی داشته باشید. این دقیقاً همان چیزی است که به کاربر آزادی سفارشی سازی سیستم را با سلیقه خود میدهد.

نمای نسخه گرافیکی آرچ لینوکس

۲ CentOS

centos بیشتر برای سرورها شناخته شده است. نسخه دسکتاپ آن چندان محبوب نیست اما سال به سال به بهبود ظاهر بصری خود ادامه میدهد. اگرچه که CentOS به عنوان بهترین و پرطرفداری ترین توزیع لینوکسی شناخته میشود اما نسخه دسکتاپ آن همچنان جای پیشرفت زیادی دارد و در مسیر پیشرفت نیز قرار دارد. پایداری و سازگاری صددرصدی باینری سنتوس با RHEL این توزیع لینوکس را جایگزین شماره یک Red Hat در سرور های مجازی کرده است. این شاید یکی از دلایل اصلی رشد پایدار این توزیع باشد. این توزیع لینوکس اولین انتخاب ادمین ها برای راه اندازی اسکریپت های تحت وب میباشد.

 رابط گرافیکی سنتوس

۳ – Kali

کالی یکی از توزیعات قدرتمند مبتنی بر دبیان است که برای تست نفوذ و جرم یابی دیجیتال استفاده میشود. سرمایه اصلی جهت توسعه این توزیع قدرمند توسط تاسیسات offensive security تامین میشود. امروزه از این پلتفرم برای راه اندازی و آزمایش هوش های مصنوعی پیشرفته استفاده میکنند. کالی لینوکس اکثرا توسط هکر ها مورد استفاده قرار میگیرد. از این رو معمولا شرکت های ارائه دهنده خدمات سرور مجازی معمولا از ارائه کالی اجتناب مینمایند.

رابط گرافیکی کالی

۴ – Linux Mint

Linux Mint یک توزیع پایدار، قوی و زیبا مبتنی بر اوبونتو است. یکی از دلایل محبوبیت این توزیع این مسئله میباشد که تا نسخه ۲۰ این توزیع همراه با منتشر شدن تمامی نرم افزار های لازم و کاربردی را دارا بود. به همین دلیل است که Linux Mint اغلب توزیع ترجیحی کاربران جدید و باتجربه است. مینت یک سیستم عامل کامل و آماده استفاده پس از نصب میباشد.

رابط گرافیکی مینت

۵ – Fedora

فدورا توسط پروژه فدورا ساخته شده و نگهداری شده و توسط Red Hat حمایت مالی میشود. متمایز ترین ویژگی Fedora این است که همیشه در رتبه اول توزیع های لینوکسی قرار دارد که شامل پکیج ها و تکنولوژی های جدید و به روز میباشد. به عبارت دیگر، اگر آخرین و بهترین نرم افزارهای FOSS را میخواهید، Fedora یکی از اولین توزیع هایی است که باید به آن توجه داشته باشید.

۶ – Debian

دبیان با نزدیک به ۳۰ سال حضور در اکوسیستم لینوکس، به دلیل استحکام، پایداری و چرخه انتشار پایدار بسیار برجسته است. علاوه بر این، این توزیع با بیشترین تعداد بسته های نرم افزاری یکی از گزینه های برتر برای سرورها است. تا اواسط سال ۲۰۲۱ Debian 11 جایگزین نسخه پایدار فعلی یعنی نسخه ی ۱۰٫۹ خواهد شد.

رابط گرافیکی مینت

۷ – Ubuntu

به آن دسته از افراد و شرکت هایی که نیاز به پشتیبانی حرفه ای از یک توزیع لینوکسی دارند، اوبونتو را پیشنهاد میکنیم. علاوه بر اینکه پشتیبانی حرفه ای از سمت توسعه دهنده صورت میپذیرد، با این حال اوبونتو دارای کاربران زیادی نیز میباشد که همین مورد باعث میشود پشتیبانی جامعه این توزیع لینوکسی نیز بسیار مطلوب باشد.

علاوه بر این، اوبونتو هم در نسخه های دسکتاپ و هم سرور موجود است و مبتنی بر دبیان میباشد و نسخه های پشتیبانی طولانی مدت ۵ سال پس از تاریخ انتشار پشتیبانی خود را تضمین میکنند.

علاوه بر این، در این لیست هم مشاهده کردید که چندین توزیع دسکتاپ بر اساس اوبونتو ساخته شده اند و این دلیل دیگری برای محبوبیت آن است.

رابط گرافیکی اوبونتو

۸ – openSUSE

در کنار اوبونتو، OpenSUSE یکی از گزینه های رایگان به منظور جایگزینی Red Hat است. علاوه بر این، OpenSUSE مطابق ادعای توسعه دهندگان آن سیستم عاملی است که هم برای کاربران جدید و هم برای گیک ها مناسب میباشد. ممکن است موافق باشید یا نه، اما این چیزی است که آنها میگویند. علاوه بر این، محصولات مشهور و برنده جایزه SUSE Linux Enterprise براساس OpenSUSE ساخته شده اند. نسخه جدید آن یعنی openSUSE Leap 15.2 سال گذشته منتشر شد.

موارد فوق را میتوان به عنوان محبوبترین توزیعات لینوکس نام برد. جهت مشاوره برای خرید سرور لینوکس میتوانید از طریق چت آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.