در این مقاله قصد داریم در مورد معنای بک لینک و اینکه چه نوع بک لینک هایی داریم توضیحاتی خدمت کاربران گرامی ارائه دهیم. اگر بخواهیم معنی بک لینک را در یک جمله توضیح دهیم میتوان گفت: لینکی که از سایتی به سایت دیگر میدهیم بک لینک نامیده میشود. به عبارت دیگر اگر سایت X آدرس یکی از صفحات سایت Y را روی قسمتی از متن یکی از مطالب خود (Anchor text) لینک کند، صفحه هدف در سایت Y یک بک لینک از سایت X دریافت میکند. اصطلاحا به این رویه لینک سازی یا لینک بیلدینگ میگویند. backlink شامل لینک سازی داخلی نمیشود به عبارت دیگر به لینک های داخلی یک دامنه بک لینک نمیگویند.
لینک سازی به اندازه از دامنه سایت، اهمیت ویژه ای در سئو سایت دارد. به همین سبب سئو کاران در تلاش هستند تا بتوانند بک لینک بیشتری را در جهت ارتقا رتبه سایت ایجاد کنند. ولی همانطور که میدانید هر آنچه در سئو زیاده روی شود به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی بههمراه خواهد داشت. لینک سازی یا لینک بیلدینگ باید اصولی صورت بگیرد و اگر به شکل اسپم و انبوه لینک سازی شود با جریمه های سنگین گوگل همراه خواهد بود. لازم است بدانید که لینک سازی بیرویه یکی از دلایل پنالتی شدن سایت در گوگل است.
پس از مطالعه موارد فوق ممکن است بپرسید چندنوع بک لینک وجود دارد؟
بک لینک های فالو و نوفالو
بک لینک انواع مختلفی دارد ولی دو نوع آن نسبت به بقیه لینکهای دیگر معروف است. لینک نوفالو (Nofollow) و لینک فالو (Follow یا اصطلاحا لینک Dofollow) که در ادامه به توضیح در مورد تفاوت میان این دو نوع لینک میپردازیم.
فرض کنید سایت F سایت دیگری با نام X را، به شکل فالو لینک میکند. همچنین سایت N همان سایت X را به شکل نوفالو لینک میکند. از این سناریو ما این را استنباط میکنیم که سایت F سایت X را تایید کرده و به آن مقداری اعتبار بخشیده است. سایت N سایت X را لینک کرده و آن را معرفی کرده ولی تایید نمیکند و این کار را به موتورهای جستجو واگذار میکند. لینکهای نوفالو به این معنی نیستند که از نظر گوگل غیر قانونی باشند. در واقع خود گوگل موظف است تا اعتبار لینک ساخته شده را بسنجد و آن را تایید کند تا تاثیری در بالارفتن سئو ی سایت لینک شده ایجاد شود.
البته ناگفته نماند که تمامی لینک ها به صورت پیشفرض فالو هستند. مگر اینکه در ساختار HTML آنها تغییر ایجاد کنیم.
<a href=”https://zoip.ir” rel=”nofollow” > Title link </a>
انواع بک لینک
- Alternate
این لینک برای سایت های دو زبانه یا چند زبانه مناسب است. به این معنی است که این لینک، به آدرسی میرود که شما همین صفحه را به زبانی دیگر خواهید دید. - Author
این نوع لینک برای نویسندهها به کار میرود. اگر روی آن کلیک کنید شما را به نویسنده آن مقاله ارجاع میدهد. - Bookmark
این نوع لینکها برای Bookmark کردن مناسب است. زیرا لینک تغییر نمیکند و میتوانید لینک مقاله را در مرورگر خود ذخیره نمایید یا همان بوک مارک کنید. - Help
زمانی کاربرد دارد که بخواهید آموزشی از یک صفحه را در صفحه دیگر قرار دهید. وقتی روی این لینک کلیک کنید به صفحه آموزش یا راهنمای استفاده از مقاله خواهید رفت. - License
این لینک، شما را به صفحه کپی رایت مقاله هدایت میکند. - next
این لینک شما را به مقاله بعدی هدایت میکند. - Prev
این لینک شما را به مقاله قبلی هدایت میکند. - Search
به لینکی اشاره میکند که شما در آنجا امکان جستجو در بین مقالهها را دارید. - Tag
اصولا تگ های مقالهها را با این نوع لینک به موتورهای جستجو نشان میدهند. این لینک ها نشان دهنده یک تگ یا کلمه کلیدی در این مقاله است. - Sponsored
این اتریبیوت در سال ۲۰۱۹ یعنی دقیقا شهریور ۱۳۹۸ توسط گوگل معرفی شد. معنای Sponsored یعنی حمایت مالی و هدف از این rel درج آن در لینک هایی است که جنبه تبلیغات دارند. - UGC
عبارت ugc مخفف User Generated Content است. ugc هم همانند اسپانسر در سال ۲۰۱۹ یعنی دقیقا شهریور ۱۳۹۸ توسط گوگل معرفی شد. هدف از اتریبیوت ugc بر روی لینک های است که محتوای آن توسط کاربرها ایجاد شده است.
ساختار بک لینک به صورتی است که در مقابل اتریبیوت rel میتوانید هر یک از مقادیر فوق را برای مقاصد مختلف قرار داد.
<a href=”https://zoip.ir” rel=”value” > Title link </a>
هریک از مقادیر ذکر شده را میتوان به جای عبارت value قرار داد و بسته به کارایی آن هدف مشخصی را دنبال کرد.
بک لینک خوب تاثیر به سزایی در بالا رفتن رتبه سئو سایت شما دارد.
امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را برده باشید.